Webshop, leuk! Nou niet echt dus

Duizenden ondernemers zijn gestopt met hun webshop, zo blijkt uit nieuwe cijfers. Webwinkels zijn vaak onprofessioneel en het ontbreekt aan goede marketing.

illustratie tomas schats
illustratie tomas schats

Plannen om een webwinkel te beginnen? Denk daar nog maar even goed over na. Zo makkelijk is dat namelijk niet: veel webwinkels die de laatste jaren zijn opgericht zijn alweer opgeheven. Dat blijkt uit onderzoek van Creditsafe, een bedrijf dat bedrijfs- en kredietrapporten maakt.

Zij keken naar bedrijven die ingeschreven stonden bij de Kamer van Koophandel met als hoofdactiviteit ‘handel via internet’. In 2012 kwamen er in die categorie 7.951 nieuwe inschrijvingen bij, slechts 56 procent van de bedrijfjes is nu nog actief.

En vorig jaar was het ook niet best: van de 10.088 webshops die in 2013 begonnen zijn er inmiddels al 2.678 gestopt.

„In een gewone winkelstraat kunnen veel winkels het hoofd niet boven water houden, op internet gebeurt precies hetzelfde”, verklaart Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. Zijn organisatie geeft een kwaliteitskeurmerk aan webwinkels. Wat veel ondernemers vergeten bij het oprichten van een webwinkel is het unique selling point. Neem bijvoorbeeld babykleertjes, populair onder de webshops. Jongen: „Mensen maken thuis kleertjes voor kinderen, en dat bevalt wel. Zo goed, dat een webshop een leuk idee lijkt.” Maar in de praktijk blijkt het vaak tegen te vallen.

Beginnende webshopeigenaars vergeten dat er een verschil is tussen het maken van kleertjes voor vrienden en vriendinnen en het product professioneel in de markt zetten. „Marketing is minstens zo belangrijk”, zegt Jongen. „En je moet uniek zijn binnen je doelgroep en met je product.”

Uit het onderzoek van Creditsafe blijkt dat er vooral nieuwe websites komen die gespecialiseerd zijn in kleding en huis- en tuinartikelen. En dat zijn nou juist de branches waar ook de meeste webwinkels weer verdwijnen.

Volgens Irma Bond-Golhof, die sinds 2011 een redelijk succesvolle webwinkel in gepersonaliseerde babyspullen ‘mijnkadokraam.nl’ runt, heeft het te maken met wat je wilt bereiken. „Je moet niet verwachten dat je een gezin kunt onderhouden, want dat kan hiermee gewoon niet.”

En natuurlijk helpt het om de kosten laag te houden. „Ik heb bedrijfsruimte aan huis en geen personeel.” Kadokraam is de afgelopen jaren langzaam gegroeid en heeft nu een omzet van zo’n 2.000 tot 2.500 euro per maand. Op de site worden ongeveer twintig artikelen per week verkocht. Bond maakt de spullen zelf, daarnaast werkt ze nog als kinderverpleegkundige.