Maximumsnelheid op A13 bij Rotterdam blijft 80 kilometer

De maximumsnelheid op de A13 bij Rotterdam blijft voorlopig 80 kilometer per uur. Dat heeft minister Melanie Schultz van Haegen gezegd tijdens een zitting van de Raad van State, zo blijkt uit een vandaag gepubliceerde uitspraak.

De A13 bij Rotterdam-Overschie in 2012, toen er nog 100 kilometer per uur mocht worden gereden.
De A13 bij Rotterdam-Overschie in 2012, toen er nog 100 kilometer per uur mocht worden gereden. Foto ANP / Robin Utrecht

De maximumsnelheid op de A13 bij Rotterdam blijft voorlopig 80 kilometer per uur. Dat heeft minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu, VVD) gezegd tijdens een zitting van de Raad van State, zo blijkt uit een vandaag gepubliceerde uitspraak.

De zitting ging om de vraag of het aantal decibel dat de snelweg produceert structureel hoger mag zijn dan de berekende geluidsproductie. Volgens de hoogste bestuursrechter mag dit. Hiermee gaat de raad in tegen de rechtbank in Rotterdam, die vorig jaar oordeelde dat de hoeveelheid geluid slechts incidenteel hoger mag zijn.

Rechtbank: te veel luchtverontreiniging bij snelheidsverhoging

De rechtbank oordeelde eveneens dat sprake was van te veel luchtverontreiniging als de snelheid op de A13 zou worden verhoogd. Om deze twee redenen moest minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu, VVD) de door haar gewenste snelheidsverhoging naar 100 km/u op de A13 intrekken.

De minister verlaagde de snelheid naar 80 kilometer per uur, maar wilde van de hoogste bestuursrechter nog wel een oordeel over de berekening van de geluidsoverlast. Bij komende zaken kan ze zich nu op dit oordeel beroepen.

Schultz houdt de snelheid op de A13 voorlopig op 80 kilometer per uur, zo werd tijdens de zitting bij de Raad van State duidelijk. Als de vernieuwde A4 tussen Delft en Schiedam volgend jaar in gebruik wordt genomen, komt er een nieuw onderzoek naar de luchtkwaliteit op de A13. Op basis van dat onderzoek wordt besloten of de snelheid alsnog wordt verhoogd.