NRC over Morrissey in TivoliVredenburg: scherp contrast met oud werk

De Britse zanger Morrissey, die gisteravond in een uitverkocht TivoliVredenburg optrad.
De Britse zanger Morrissey, die gisteravond in een uitverkocht TivoliVredenburg optrad. Screenshot Youtube.com

Gisteravond trad de Britse voormalig frontman van The Smiths op in een uitverkocht TivoliVredenburg: Moz, oftewel Morrissey. NRC was bij het concert in Utrecht en hoorde een scherp contrast met zijn oudere werk. Het oordeel: drie ballen.

De inmiddels 55-jarige Steven Patrick Morrissey maakte in de jaren tachtig deel uit van de invloedrijke Britse groep The Smiths. Met die band scoorde hij hits als ‘This Charming Man‘ (1983) en ‘How Soon Is Now‘ (en die later als cover gebruikt werd voor de soundtrack van de film The Craft (1996) en de opening credits van de serie Charmed).

Morrissey staat bekend als nostalgisch, keert zich graag tegen het Britse koningshuis (en liet dat gisteren ook weer zien, waarover later meer), en is fel tegen het eten van vlees. Daar haalde hij gistermiddag nog alle headlines in Nederland mee, toen bekend werd dat heel TivoliVredenburg op zijn verzoek vleesvrij was gehouden.

Zijn meest recente (en alweer tiende) solo-cd, World Peace Is None Of Your Business, kreeg (€) afgelopen zomer van NRC Handelsblad drie ballen vanwege de “storende grootsheid”:

“De muziek wordt gedomineerd door pauken, orkest en koorzang in plaats van door gitaar, alsof Morrissey een mannelijke Shirley Bassey wil zijn [...]. Het is alsof Morrissey in een verkeerd pak is gehesen.”

‘Contrast met ouder werk bleek scherp’

NRC-muziekrecensent Hester Carvalho stond in de zaal en geeft het concert drie van de vijf ballen. Ook gisteren bleek het contrast met zijn oudere werk scherp. Want de vlakke melodieën en wollige uitvoeringen van Morrisseys nieuwe werk blijft achter bij nog altijd onovertroffen tekst en titels, meent Carvalho:

“Al had het optreden een vliegende start: Morrissey was vitaal en vrolijk, op zijn eigen ironische manier. Hij bewoog sierlijk over het podium, en overrompelde met ‘The Queen Is Dead’ en voortvarende versies van ‘Suedehead’ en ‘Speedway’, gespeeld door vijf vaardige muzikanten. Daarna volgden vooral nieuwe nummers, die de vaart eruit haalden. Het siert Morrissey dat hij niet terugvalt op ‘greatest hits’, maar na tien solo-cd’s had een andere selectie zijn carrière meer recht gedaan.”

Lees de volledige recensie van Hester Carvalho van het optreden in NRC Handelsblad

‘The Queen Is Dead’, het openingsnummer van het concert waarin de anti-monarchiegedachte wordt ondersteund door beelden van Koningin Elizabeth die haar middelvingers toont:

Twitter avatar PJOddens Pieter-Jan Oddens Morrissey vanavond als vanouds in Tivoli Vredenburg #Morrissey #TivoliVredenburg #utrecht http://t.co/WAHFuoZd5v

Een paar mooie kiekjes van een fotograaf die bij het concert aanwezig was:

Handreiking van Morrissey naar zijn fans:

Twitter avatar TiVre_Utrecht TivoliVredenburg Thank you Morrissey <3 | 28 oktober 2014 #morrissey #tivolivredenburg Foto: Nick Helderman http://t.co/40u34HdQql

Zuiver en intens, oordeelt een bezoeker:

Twitter avatar SowieSophie Sophie Luderer Wat n zuiver en intens optreden #Morrissey @TiVre_Utrecht ! http://t.co/O1GVOoxkUW
Twitter avatar Earthling69 Earthling 69 A surprisingly pleasant concert with Morrissey in top form @ Tivoli Vredenburg Utrecht. http://t.co/u9d8iTEDGA

Nog even over die vleescommotie

Sommige bezoekers constateerden ook andere tegengeluiden gericht aan de vleesindustrie…

Twitter avatar OscarKocken Oscar Kocken Toch goed dat iemand er eindelijk stelling neemt tegen stierenvechten #Morrissey #tivoli

…namelijk:

En uiteraard konden sommigen op het internet zich niet bedwingen woordgrapjes te maken:

Twitter avatar oplichters freek ros Zeg, hoe was eigenlijk #morrissey in tivoli_vegaburger?

Andere media zijn lovend over het optreden

Nu.nl zag en hoorde gisteravond een muzikant “in topconditie”:

“Morrissey hoeft zich niet te verschuilen achter het geliefde repertoire van zijn band uit de jaren 80, want ondanks alle problemen waar hij mee kampt, verkeert hij in topconditie. Zijn stem klinkt warm en diep, met van tijd tot tijd passionele, ruwe uithalen. Als hij naar voren loopt op het podium, reiken tientallen fans hem hun hand toe.”

Gijsbert Kamer gaf het concert in De Volkskrant vier van de vijf ballen. Hij schrijft dat Morrissey zuinig was met zijn bekendste liedjes.

“Zijn band speelde solide en hard, en Morrissey zong weliswaar zeer krachtig maar er zat weinig dynamiek in zijn stem. Die wat beperkte variatie was het enige minpuntje op een avond die even magistraal eindigde als dat ie begonnen was.”

Muziekblad Lust For Life gaat nog een stapje verder en omschrijft Morrisseys voorkomen gisteravond als “een pasgeboren veulen” met “de energie van een Duracel-konijn”:

“Hij fladdert en zwiert met zijn armen op de maat van de muziek (briljant gespeeld door zijn jonge, kauwgom knauwende bandleden), slaat in een rode blouse als een echte matador met het microfoonsnoer op de vloer en schudt zoveel mogelijk handjes van zijn voorste fans – die daarbij hartstochtelijk de fotografen en security pletten. Het publiek smult ervan. Met name de oudere nummers en rasechte hits worden dankbaar geconserveerd, zoals Suedehead, Kiss Me A Lot en I’m Throwing My Arms Around Paris (“I was in Paris only yesterday. How interesting.”).”

Morrissey speelde ook nog het titelnummer van zijn nieuwe album World Peace Is None Of Your Business:

Meer amateuropnames van Morrissey in TivoliVredenburg hier.