Dit is een artikel uit het NRC-archief
Bekijk hele krant

NRC Handelsblad

Media

Castingbureau voor betaald klapvee

Jan Papenburg (63) uit Bussum doet het voor twintig euro, of zelfs gratis als het moet. Als hobby zit hij in het publiek van tv-programma’s. Inmiddels heeft hij er zo’n tweehonderd verschillende bijgewoond.

Steeds vaker doen tv-omroepen een beroep op castingbureaus om betaald publiek te werven. Er zijn programma’s waar mensen graag voor betalen, zoals The Voice (26,50 euro) en De Wereld Draait Door (10 euro). Maar andere programma’s moeten vaak gevuld worden met mensen die geld toe krijgen.

In Hilversum heerst publieksschaarste. Het aantal tv-programma’s met publiek neemt toe, zeggen tv-makers – onduidelijk is hoeveel er zijn.

Publiekswerver Sandra Rake van de website Klapvee.nl: „Hoe leuker het format, hoe goedkoper het is. Een populaire show levert vijftien euro op, een lastige dertig, veertig euro.” Lastige shows zijn volgens Rake „praatprogramma’s zonder bekende Nederlanders”.

Officieel is het geen werk, volgens Rake; de betaling geldt als onkostenvergoeding. Rake: „Fiscaal zou het onder de ‘klein artiestenregeling’ vallen, maar er is discussie of in het publiek zitten wel een artistieke prestatie is.”