Dit is een artikel uit het NRC-archief
Bekijk hele krant

NRC Handelsblad

Duurzaamheid

Sommige logo’s zeggen niks

Alleen al op chocola kunnen zeker elf keurmerken staan. Sommige zeggen vrijwel niks, andere gaan over van alles en nog wat.

Stel dat je zin hebt in een reep chocola. Hoe weet je dan dat de boeren die de cacao hebben geleverd een rechtvaardige prijs hebben gekregen en dat ze de cacao op milieuvriendelijke wijze hebben geteeld? Dan moet je op zoek naar een keurmerk. Maar welk keurmerk?

Alleen al op chocola kun je zeker elf verschillende logo’s aantreffen. Een reep kan ‘Fairglobe’ of ‘Bio Equitable’ zijn, ‘Bio+’ of ‘Eko tropisch’, ‘Fair Trade Original’ of door de EU gegarandeerd ‘Biologisch’. Hij kan voldoen aan de eisen van het ‘Nestlé Cocoa Plan’ of in de categorie ‘Puur & Eerlijk’ van AH vallen. De reep kan voldoen aan de eisen van ‘Max Havelaar’, ‘Rainforest Alliance’ of ‘UTZ Certified’.

Sommige logo’s zeggen eigenlijk niks. Zo is ‘Puur & Eerlijk’ geen keurmerk, maar een poging van Albert Heijn om klanten wegwijs te maken in de jungle van ‘verantwoorde’ keuzes over arme boeren, dierenleed, klimaatverandering of milieu. Of over alles tegelijk.

Ook ‘Fairglobe’ is zo’n paraplulogo, in dit geval van supermarkt Lidl. Het zijn uitsluitend producten met het Max Havelaar-keurmerk.

‘Fair Trade Original’ en ‘Bio+’ zijn geen keurmerken, maar handelsmerken. De meeste Fair Trade Original-producten hebben het Max Havelaar-keurmerk, maar soms hebben ze ingrediënten die (nog) niet voldoen aan de strikte eisen van Max Havelaar. ‘Bio+’ is een merknaam voor biologische levensmiddelen van onder andere Plus en Jumbo. Er staat altijd ook nog een echt keurmerk op, bijvoorbeeld ‘EKO’ of het biologische landbouw keurmerk van de EU (of beide). De Bio+ chocoladereep is bovendien Max Havelaar gecertificeerd.

Het Nestlé Cocoa Plan is evenmin een keurmerk, maar een programma van fabrikant Nestlé die zo wil bijdragen aan duurzame cacaoteelt en verbetering van de positie van cacaoboeren. Nestlé werkt onder andere samen met UTZ certified.

Voor de biologische keurmerken staat het milieu voorop. Ze houden zich over het algemeen minder of helemaal niet bezig met het welzijn van de boeren die de grondstoffen produceren. Behalve dan de chocola van Bio Equitable die biologische landbouw combineert met sociale projecten voor boeren en arbeiders.

Max Havelaar (of Fairtrade), Rainforest Alliance en UTZ Certified hebben zowel oog voor het milieu als voor de positie van de boeren. De onderlinge verschillen zijn klein, maar niet zonder betekenis. De een scoort iets beter op sociale ontwikkeling, de ander op duurzaamheid.