Waarom jij hopelijk binnenkort wél wifi hebt bij de NS

Beeld ANP

Geloof jij nog in wifi in de trein? De NS wel. En om de huidige problemen op te lossen, moet in de trein en op het station in de toekomst één provider alle wifi aanbieden. Dat betekent dat KPN óf T-Mobile een grote opdrachtgever kwijtraakt. Of misschien wel allebei. Vijf vragen.

1. Hoe wil de NS de wifi-problemen oplossen?

Nu moet de reiziger in rijdende treinen bij T-Mobile inloggen en op stations bij KPN. Niet echt handig, aangezien je op een gemiddelde treinreis wel langs een paar stations komt, waar je smartphone meestal in de war raakt van de overgang van T-Mobile (tegenwoordig ‘wifi in de trein’) naar een KPN-wifipunt.

“We zijn nu bezig met het uitschrijven van een tender voor wifi op stations en in alle intercitytreinen. Dat moet bij één aanbieder terechtkomen. Dat doen we, omdat dat voor onze reiziger het handigst is”, zegt NS-woordvoerder Eric Trinthamer. De NS wil niet zeggen per wanneer de nieuwe tender moet ingaan.

T-Mobile is op de hoogte van het onderzoek van de NS. Woordvoerder Eric Dekker gaat ervan uit dat T-Mobile “zeer serieus” naar de tender gaat kijken en er “zeer waarschijnlijk” op gaat bieden, KPN wil niet reageren.

2. Waar kan ik straks op dit nieuwe netwerk inloggen?

In elk geval op de 48 stations waar KPN nu wifi aanbiedt. De NS sluit niet uit het aantal stations met een wifidienst uit te breiden.

Daarnaast is het de bedoeling dat alle intercitytreinen wifi krijgen. Op dit moment is de NS verantwoordelijk, T-Mobile levert in de treinen nog wel het netwerk.

3. Wie gaat ervoor betalen?

Eerder beloofde de NS dat internet in de trein dit jaar nog gratis zou blijven. Wifi in de trein begon in 2010 met 15 miljoen euro subsidie van toenmalig minister van Verkeer en Waterstaat Camiel Eurlings (CDA). “Die pot is op”, zegt Trinthamer, nu betaalt de NS het. Of wifi gratis blijft bij de nieuwe aanbesteding, is niet bekend. En om welk bedrag het gaat wil Trinthamer niet zeggen.

4. Hoeveel is het gebruik van wifi rond het spoor?

Het gebruik stijgt sterk. 50 procent van de treinreizigers gebruikt met smartphone, laptop of een andere mobiele device wifi in de trein, zegt NS-woordvoerder Trinthamer. Om hoeveel datagebruik het gaat, is niet bekend. Alleen een deel van de intercitytreinen is ervoor geschikt.

T-Mobile verschafte die gegevens wel, maar sinds dit jaar is NS verantwoordelijk. Wifi in de trein ging in mei 2012 om 7,7 terabyte (7.700 gigabyte), nog geen jaar later, in februari 2013 was het al 20 terabyte, blijkt uit cijfers van technologiewebsite Tweakers.net.

5. Waarom is het eigenlijk zo moeilijk om wifi in de trein aan te bieden?

Het lastige is dat je in een omgeving van staal zit, die zich razendsnel voortbeweegt, zegt T-Mobilewoordvoerder Eric Dekker:

“Wifi in de trein is eigenlijk een mobiel netwerk dat wordt omgezet naar wifi. Als je op straat loopt, moet je ook elke paar honderd meter overschakelen naar een andere netwerkpaal. Maar per spoor gaat dat zo snel, dat het lastig is het netwerk stabiel te houden.”