Dit is een artikel uit het NRC-archief
Bekijk hele krant

NRC Handelsblad

Media

Startup Blendle gaat uitbreiden

The New York Times en de Duitse uitgever Axel Springer investeren samen drie miljoen euro in de Nederlandse website

Alexander Klöpping, medeoprichter van Blendle: „We wisten vanaf het begin: in augustus moet er geld komen.”
Alexander Klöpping, medeoprichter van Blendle: „We wisten vanaf het begin: in augustus moet er geld komen.” Foto ANP

Wat gebeurt er eigenlijk als iemand drie miljoen euro op je bankrekening stort? „Gewoon, je krijgt een bijschrijving. Zo’n extra regeltje op je rekening bij het internetbankieren”, zegt Blendle-oprichter Alexander Klöpping. „Ik heb gisteren voor het eerst naar ons geld gekeken. We vroegen ons af of het wel past, zo'n groot bedrag in de ING-kolom. Nou, het past prima. Superonwerkelijk.”

The New York Times en de Duitse uitgever Axel Springer (Bild, Die Welt) investeren samen drie miljoen euro in de website van Klöpping en Marten Blankesteijn. Dat doen ze in ruil voor ongeveer een kwart van de aandelen. Blendle is in één klap dertien miljoen euro waard.

Blankesteijn en Klöpping houden elk eenderde van de aandelen – de rest is verdeeld onder het personeel van Blendle. Blankesteijn en Klöpping houden zo de controle over hun bedrijf: ze kunnen de miljoenen naar eigen inzicht besteden. Het geld gaat vooral naar het aannemen van nieuw personeel en uitbreiden van Blendle naar andere landen.

Blendle, in april gelanceerd, is een website waar gebruikers losse artikelen van kranten en tijdschriften kunnen kopen. In Nederland zijn vrijwel alle grote kranten en een groot deel van de tijdschriften bij Blendle aangesloten. Uitgevers krijgen 70 procent van het bedrag (doorgaans tussen de 0,20 en 0,80 euro per los artikel), Blendle houdt zelf 30 procent.

Voor kranten en tijdschriften is Blendle een extra inkomstenbron: ze verdienen geld aan lezers die niet voor een ‘pakket’ (krant of tijdschrift) willen betalen, maar wel voor een los artikel. Het gaat nog om relatief kleine bedragen, die in het niet vallen bij wat kranten en tijdschriften aan abonnementsgeld verdienen.

De site heeft 130.000 geregistreerde bezoekers. Omzet en het bedrag dat maandelijks wordt uitgekeerd aan uitgevers wil de site niet bekendmaken. Duidelijk is dat het startkapitaal van Blendle – vooral privégeld van Klöpping en Blankesteijn en 100.000 euro subsidie van het Stimuleringsfond voor de Journalistiek – in augustus dit jaar op was.

„We wisten vanaf het begin, in augustus moet er geld komen”, vertelt Klöpping aan de eettafel in zijn huis in het centrum van Amsterdam. Hij draagt een donkerblauw vest van Facebook – het bedrijf dat ooit in een vergelijkbare positie verkeerde. Stijgende gebruikersaantallen, stijgende kosten en nauwelijks geld op de rekening. „We wilden mensen blijven aannemen en blijven investeren in Blendle”, zegt Blankesteijn. „Als je dat niet doet gaat je product niet goed genoeg zijn. Het was alles of niks.”

In februari, enkele maanden voor lancering, meldde Axel Springer zich. Directeur Mathias Döpfner kwam langs op het kantoor van Blendle in de Jaarbeurs in Utrecht. Blankesteijn en Klöpping waren op dat moment met hun hoofd ergens anders: de lancering van Blendle, enkele maanden later. „We zetten hem neer aan de lunchtafel. Ik zie hem zo nog de kruimels van tafel vegen”, zegt Klöpping. Er volgt een goed gesprek, zegt hij: over de toekomst van journalistiek.

Ondertussen bleek ook The New York Times geïnteresseerd. Klöpping reisde naar New York om de krant te verleiden om zijn artikelen in Blendle beschikbaar te stellen. Het draaide uit op een gesprek over investeringen. Klöpping en Blankesteijn, die ook aanbiedingen krijgen van durfinvesteerders, kiezen voor een kapitaalinjectie van de combinatie Axel Springer en The New York Times. Het gevoel is beter bij de mediabedrijven, zeggen beiden. Er wordt niet alléén maar over geld gepraat. „We hebben een gezamenlijk doel”, zegt Klöpping. „Het voortbestaan van goede journalistiek. Daar geloven wij in.”

En: het zijn twee grote namen. Twee namen die Blendle gaan helpen om buitenlandse media over te halen zich aan te sluiten bij de website. „Het idee is al snel: het zal wel goed zijn, anders doet The New York Times dit niet”, zegt Blankesteijn. Dat was ooit wel anders. Klöpping: „Ik heb echt bij uitgevers gezeten die zeiden: ‘vertel maar’. Dan zaten ze tijdens mijn presentatie gewoon op hun telefoon te kijken. Het was vernedering na vernedering.”

The New York Times en de kranten van Axel Springer worden binnenkort aan Blendle toegevoegd, wanneer is onduidelijk. Dat brengt Blendle dichterbij zijn doel: een wereldwijd betaalmiddel worden voor journalistiek. Met de drie miljoen heeft Blendle geld om in ieder geval tot 2017 de rekeningen te betalen. „Of we zo blijven doorgroeien of het gaat stagneren – we weten het niet zeker”, zegt Blankesteijn. „We kunnen nog niet achterover leunen.”