Dit is een artikel uit het NRC-archief
Bekijk hele krant

NRC Handelsblad

Cultuur

Rice klinkt intenser en persoonlijker dan ooit

Damien Rice
Damien Rice foto epa

Schijnbaar moeiteloos bereikt Damien Rice op My Favourite Faded Fantasies weer de intensiteit van zijn voorgaande twee platen. Zonder slag of stoot ging dat niet, want in de zes jaar sinds zijn vorige album – 9 – leed de Ierse zanger aan existentiële twijfel en vroeg hij zich af of hij überhaupt nog wel muziek wilde maken.

Producer Rick Rubin trok hem over de streep en gaf hem kleine opdrachtjes: „Bevallen deze vijf woorden je niet? Kom dan morgen met vijf nieuwe.”

Het resultaat is adembenemend. Alleen Damien Rice kan het tot voor kort alleen in kerstliedjes voorkomende ‘manger’ (kribbe, voerbak) rijmen op ‘danger’ en het laten klinken als de meest aangrijpende combinatie die ooit in een popsong werd gebruikt. Als in zijn eerdere werk beginnen de meeste songs klein, met een eenzame akoestische gitaar of piano, om met een subtiele spanningsboog uit te monden in een crescendo van orkestklanken of intens samenspel bij de opnamesessies in Los Angeles en Reykjavik.

In het bijna tien minuten lange It takes a lot to know a man dreigt het contrast tussen zacht en hard gierend uit de hand te lopen, als het door dreigende violen en een loeiende gitaar bijna over the top wordt gestuwd. Juist op tijd is daar de catharsis van een prachtig outro.

Hartverscheurend eerlijk zet Rice vraagtekens bij zijn ervaringen in leven en liefde. „Am I the greatest bastard that you met?” vraagt hij zich af, , in een schrijnend folkliedje waarin zijn spijt over een voorbije relatie tastbaar is.

In Colour me in biedt hij aan zichzelf weg te cijferen voor de liefde, net als in I Don’t Want to Change You waarin de violen de turbulentie in zijn hart weerspiegelen.

My Favourite Faded Fantasy is zijn eerste plaat zonder zijn zielsverbintenis met duetpartner Lisa Hannigan. De hoge zangpartijen vult hij nu zelf in met een smekende falset.

Damien Rice klinkt intenser, persoonlijker en verheffender dan ooit. Dit is muziek van een groot artiest die moet zingen om te overleven.