Dit is een artikel uit het NRC-archief
Bekijk hele krant

NRC Handelsblad

Economie

Pakketbezorger TNT lijdt onder Franse kartelboete

Koeriersbedrijf TNT Express zag zijn omzet in het derde kwartaal 2 procent dalen. Door voorzieningen leed het verlies.

Koers zakt verder weg
Koers zakt verder weg

Koeriersbedrijf TNT Express leed de afgelopen drie maanden een verlies van 55 miljoen euro. Belangrijke oorzaak is een reservering van 50 miljoen euro om een verwachte kartelboete van Franse mededingingsautoriteiten te kunnen betalen. Ook reorganisatiekosten drukken het resultaat.

In het derde kwartaal boekte TNT 6 miljoen euro winst. De omzet van 1,64 miljard euro was 2 procent lager dan in het derde kwartaal van vorig jaar.

Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die het bedrijf vanochtend heeft gepresenteerd. TNT opereert wereldwijd als pakketbezorger en heeft 2.300 werknemers in Nederland, ruim 60.000 totaal. Sinds de afsplitsing van PostNL in 2011 is TNT bezig met reorganiseren. Er kwam een nieuwe leiding en een nieuwe strategie.

In Europa staan de resultaten onder druk, vooral in Zuid- en Oost-Europa. TNT wijt dit aan uitblijvend economisch herstel en de crisis in Oekraïne. Andere regio’s waar TNT actief is, zoals Midden-Oosten, Afrika, Australië en Brazilië, presteerden het afgelopen kwartaal wel goed. Eerder probeerde TNT de activiteiten in Brazilië af te stoten; verkoop is nu niet aan de orde.

TNT investeert de komende drie jaar 185 miljoen euro in zijn Europese netwerk. Begin dit jaar kondigde pakketbezorger al aan zich meer te gaan richten op Europa en op wegtransport. De investering is ondermeer bedoeld voor automatisering, uitbreiding en vernieuwing van 12 van de 19 Europese distributiecentra en de aanschaf van 100 vrachtwagens. In Madrid komt een nieuwe transit hub. Voor het luchtvervoer wordt gezocht naar samenwerking met partners. De investeringen moet leiden tot lagere kosten en betere service.

TNT mikt vooral op klanten uit het midden- en kleinbedrijf. Bestuursvoorzitter Tex Gunning, aangetreden in juni 2013, zei onlangs in Het Financieele Dagblad dat het vorige management onvoldoende heeft geïnvesteerd in materieel, mensen en IT-systemen.

TNT, in de jaren 40 opgericht door Australiër Ken Thomas – Thomas Nationwide Transport – groeide in de jaren ’70 en ’80 door overnames in Europa, VS en Brazilië. In 1996 werd het gekocht door KPN. In 2011 werden post en pakketvervoer gesplitst in TNT Express en TNT Post, later PostNL. Overname door UPS werd in 2013 geblokkeerd door de Europese Commissie.