Het openbaar vervoer van de toekomst is… een fiets?

Kopenhagen heeft sinds een paar maanden het modernste deelfietsenprogramma ter wereld. De futuristische GoBikes, ontwikkeld door het gelijknamige Nederlands-Deense bedrijf, krijgen juichende recensies. BBC raadt toeristen aan de fietsen uit te proberen. Quartz noemt ze de toekomst van het openbaar vervoer.

https://www.youtube.com/watch?v=dFu4yVZEc-k

Even je creditcard of ov-kaart voor de ingebouwde tablet houden en fietsen maar. Zo makkelijk is het om een GoBike mee te nemen. Je rekent af door de deelfiets terug te zetten in het elektronische fietsenrek. Voor diefstal is het bedrijf niet bang, via de gps in het frame is de fiets altijd te traceren. Voor vandalisme evenmin: de fiets is robuust als een tram en de tablet wordt beschermd door een omhulsel van staal en duimdik plastic.

Primeur voor Utrecht

De GoBike haalt 24 kilometer per uur met elektronische trapondersteuning, communiceert met je smartphone en heeft ingebouwde navigatie. Het stadsbestuur van Kopenhagen is zo tevreden met de ‘slimme’ deelfietsen dat het naast de 250 die er nu al rijden, er nog eens 1.600 heeft bijbesteld. Ook in Stavanger (Noorwegen) en Barcelona rijden tientallen GoBikes rond. En GoBike komt naar Nederland.

De eerste vijftien Nederlandse GoBikes staan vanaf volgende maand op een industrieterrein in Utrecht - op initiatief van lokale bedrijven. Medio 2015 volgt waarschijnlijk de echte introductie in Nederland: GoBike won begin dit jaar een aanbestedingscontract voor de plaatsing van 200 tot 450 fietsen en 400 tot 900 stallingpunten in het centrum van Rotterdam. De gemeente hoopt dat forenzen vaker de auto laten staan. Dat zou de luchtkwaliteit in het centrum verbeteren en files verminderen.

GoBike-oprichter Jeffrey Dost noemt de fietsen “de missing link” van het openbaar vervoer. “Trein, bus, tram en metro brengen je niet van deur tot deur, de GoBike wel.” GoBike wil een tarief vragen dat vergelijkbaar is met andere ov-diensten.

Navigatie, rondleiding, alles kan

De Android-tablets op de smartbikes doen voornamelijk dienst als navigatiecomputer. Tijdens het fietsen geven ze de route aan met eenvoudige pijlen: “We willen voorkomen dat mensen tijdens het rijden te lang op de tablets kijken.”

Als je stilstaat, krijg je meer opties. Je kunt je route plannen, een voorgeprogrammeerde toeristenroute kiezen, de kracht van de motor aanpassen, de fiets op het elektronische slot zetten, ov-informatie opvragen of een tweet of Facebookbericht sturen.

Ook een leuke feature: als je in de trein zit en je hebt bij aankomst een fiets nodig, kun je hem met een smartphone-app reserveren en instellen. Dost:

“Met de app kunnen bedrijven de fiets ook voorprogrammeren voor zakenrelaties. Die krijgen een pincode per mail of sms toegestuurd waarmee ze op het station een fiets kunnen ophalen. De route naar het kantoor is dan al ingesteld en de fiets heet hen in hun eigen taal welkom.”

Fietsen met GPS, zoals de GoBike, bieden allerlei nieuwe mogelijkheden. Zo kan de informatie die de rondrijdende fietsen afgeven gebruikt worden om fietsfiles tegen te gaan. “Komt er in een straat een hoos fietsers aanrijden, dan gaat het stoplicht wat langer op groen”, zegt Christine Neuteboom van organisatie De boom en het Meer, een partner van GoBike. Maar de gegevens kunnen ook interessant zijn voor adverteerders. Krijgen GoBike-gebruikers straks als ze langs De Bijenkorf fietsen de laatste aanbiedingen op hun tablet? “Nee”, verzekert Neuteboom, “de GoBikes in Rotterdam en Utrecht blijven advertentievrij”. Overigens blijkt uit door GoBike uitgevoerd onderzoek dat klanten best advertenties willen ontvangen, in ruil voor een gereduceerd tarief.