Henk Krol kreeg subsidie voor onuitgevoerd onderzoek

Henk Krol tijdens een bespreking over nieuwe pensioenregels. Foto ANP/Martijn Beekman

Henk Krol heeft als hoofdredacteur van de Gay Krant 19.500 euro subsidie ontvangen voor onderzoek dat nooit is uitgevoerd. Hij kreeg dit bedrag in 2010 van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek voor onderzoek naar de marktpositie van het tijdschrift.

Het fonds gaat onderzoeken of sprake is van onrechtmatigheid door het tegenwoordige Kamerlid voor 50Plus. “Als dat zo is, zullen wij aangifte doen”, aldus operationeel directeur Rick van Dijk. Zelfstandige bestuursorganen, zoals het Stimuleringsfonds, zijn verplicht aangifte te doen bij fraude.

Onderzoek nooit uitgevoerd

Krol verwijst in een reactie naar de curator: “Ik ben niet de juiste persoon om uitspraken hierover te doen.” Na toezegging van de subsidie – het ging om 39.000 euro totaal – vroeg en kreeg Krol een voorschot van 19.500 euro, om de eerste kosten te dekken. “De onderzoeken zijn gestart”, schreef Krol in april 2010 aan het fonds. Hij toonde daarbij een factuur van een onderzoeksbureau.

Een half jaar later bleek dat het gefactureerde onderzoek nooit is uitgevoerd. Krol zegt dat het is uitbesteed aan een ander bureau. “De verantwoording voor dat onderzoek ontbreekt echter ook”, concludeert Van Dijk.

“We hebben toen aangegeven dat we die wilden ontvangen bij de eindrapportage.”

Een powerpointpresentatie

Toen Krol in december 2010 de andere helft van de subsidie wilde ontvangen, vroeg het fonds een financiële en inhoudelijke verantwoording. Die is nooit ontvangen.

“Krol is toen langs geweest op kantoor en gaf ons een powerpointpresentatie als eindrapportage. Dat is niet voldoende. Wij vroegen om een accountantsverklaring en een inhoudelijk rapport.”

Die leverde Krol echter nooit. Van Dijk:

“Normaal gaat onze administratie daar achteraan, maar dat is nu kennelijk niet gebeurd. Er zijn wat dingen blijven liggen, dat betreur ik.”

De rest van de subsidie is nooit uitbetaald. Van Dijk: “De eerste 19.500 had hij niet mogen houden, maar is door het faillissement van de Gay Krant moeilijk terug te vorderen.”

Krol gaf het fonds bovendien te hoge oplagecijfers. In de subsidieaanvragen omschreef hij de Gay Krant als een “grap” die “is uitgegroeid tot een [...] glossy met ruim 30.000 abonnees”.

Oplagecijfers niet doorslaggevend

De oplage van de Gay Krant bedroeg begin jaren 90 inderdaad 30.000 stuks, maar zoveel betalende abonnees heeft de uitgave nooit gehad. In 1999 was de oplage gedaald tot 25.000. Vorig jaar waren er minder dan 4.000 abonnees.

Van Dijk zegt dat oplagecijfers “niet doorslaggevend zijn voor deze subsidie.”

“Het heeft hoogstens indirect een effect gehad op de hoogte van het bedrag. Het blijft natuurlijk wel betreurenswaardig dat hij dit doet.”

Lees ook Tijdlijn Krol: hoe boegbeeld homogemeenschap in opspraak raakte.

    • Bas Tooms