Hoe YouTube-ster Enzo Knol met t-shirts en vissticks zijn geld verdient

Voor het rode stoplicht, bij de Jaarbeurs in Utrecht, stopt een blauwe Volkswagen. Eerst rennen honderden hysterisch gillende tieners de weg op. Dan wordt de auto ingesloten door jongens en meisjes met een iPhone in hun hand – de meesten zijn nog geen 14 jaar oud.

De jongen in de auto is geen Amerikaanse superster. De jongen in de auto heet Enzo Knol en is 21 jaar oud. Vlak voor het weekend zei hij in een video dat hij zondagmiddag een meeting zou organiseren bij de Jaarbeurs in Utrecht. Knol is de grootste videoblogger van Nederland, zijn YouTube-kanaal heeft meer dan 410.000 abonnees. De gillende tieners zijn de fans van zijn filmpjes.

Elke dag twee nieuwe filmpjes

Die video’s post Knol nu meer dan een jaar. Twee per dag. Knol filmt zichzelf overal. Als hij ontbijt, als hij de vissenkom verschoont, als hij games speelt, als hij de regendans doet in zijn zwembroek in de tuin. Hij heeft zijn eigen reallifesoap. Knol speelt de hoofdrol, is de regisseur en producent. Zijn publiek is jong. De meeste kijkers zijn tussen de tien en de achttien jaar oud, zo blijkt uit de YouTube-statistieken.

In een van zijn populairste filmpjes (676.283 views) probeert hij op het voorrekje van zijn fiets te gaan staan en breekt hij zijn arm. Dat filmpje is zijn doorbraak geweest, zegt hij aan de telefoon. Daarna: “Best komisch, doorbreken met je arm breken.”

Knols best bekeken filmpje heet ZWEMBAD UITGESTUURD (856.422 views). Daarin gaat hij naar het zwembad met zijn vriendin Dee. Knol werd inderdaad, zoals de titel van het filmpje suggereert, het zwembad uitgestuurd, maar mocht weer terug nadat hij zijn camera in het kluisje had opgeborgen.

 

Nu is Knol een merk

Knol begon met vloggen omdat hij zich verveelde. Hij ging van school af, had geen werk, wist niet wat hij moest doen, zat alleen op zijn zolderkamer te gamen. Nu is Knol een merk. Hij werkt sinds het begin van zijn YouTube-carrière samen met Divimove, een in Berlijn gevestigd bedrijf dat meer dan 1.500 kanalen op YouTube vermarkt. Het bedrijf verkoopt reclame rond de video’s, brengt YouTubers in contact met bedrijven, beschermt de auteursrechten en begeleidt de vloggers. In Nederland worden de video’s van Divimove gemiddeld 78 miljoen keer per maand bekeken.

Divimove heeft vijftig medewerkers, vijf daarvan zijn verantwoordelijk voor de Nederlandse YouTubers die zijn aangesloten bij het bedrijf. Ook Knol verkoopt producten in zijn filmpjes. Zo is er in zijn filmpjes te zien hoe hij met producten van een visproducent kookt. En dat werkt. De volgende dag postten fans foto’s op Instagram van dezelfde gerechten. “Ze lieten zien: kijk, we eten ook vissticks”, zegt Eugene Hendrix van Divimove.

Wat hij verdient blijft geheim

Het vloggen is Knols werk, hij heeft er geen baan naast. Hoeveel hij met het vloggen verdient, wil hij niet zeggen. “Daar gaat het niet om.”

Enzo Knol verkoopt zijn eigen shirts. Foto: enzoknol.net

Zijn achternaam, waar Knol vroeger mee werd gepest, is zijn handelsmerk geworden. Hij verkoopt shirts met het woord ‘Knolpower’ erop, in witte letters. Dat woord roept hij ook regelmatig in zijn filmpjes. Hoeveel shirts er zijn verkocht, blijft net zo geheim als zijn inkomsten. Hendrikx: “Je kunt melden dat zijn #Knolpower-merchandise ook enorm populair is onder de jeugd.”

Die gekte van afgelopen zondag is niet nieuw. Niet in Europa en Amerika tenminste. Hendrikx: “Maar in Nederland heb ik zoiets nog nooit gezien.”