Een tablet op het stuur wijst je de weg

Even je ov-kaart voor de ingebouwde tablet houden en fietsen maar. Zo makkelijk is het om een GoBike mee te nemen. Afrekenen gebeurt wanneer je de fiets terugzet in het elektronische fietsenrek. Voor diefstal is het bedrijf niet bang, via de gps in het frame is altijd te achterhalen waar de fiets is. Voor vandalisme evenmin: de fiets is even robuust als een tram en de tablet wordt beschermd door een stevig omhulsel van staal en duimdik plastic.

De futuristische GoBike, ontwikkeld door het gelijknamige Nederlands-Deense bedrijf, laat andere deelfietsen er hopeloos ouderwets uitzien. Hij haalt een topsnelheid van 24 kilometer per uur met elektronische trapondersteuning, communiceert met je smartphone, en heeft een ingebouwde tablet voor navigatie. Na een ontwikkelingsfase van drie jaar heeft het bedrijf sinds een paar maanden 250 GoBikes in Kopenhagen rondrijden. Een succes: de recensies zijn lyrisch, gebruikers tevreden en het stadsbestuur heeft er nog 1.600 bijbesteld. Ook in Stavanger en Barcelona rijden inmiddels enkele tientallen GoBikes rond.

Maar belangrijker: de GoBike komt naar Nederland.

Primeur voor Rotterdam

De eerste vijftien Nederlandse GoBikes staan vanaf volgende maand op een industrieterrein in Utrecht, op initiatief van lokale bedrijven. Medio 2015 volgt de echte introductie in Nederland: dan staan er 200 tot 450 fietsen en 400 tot 900 elektronische fietsenrekken, verdeeld over ongeveer twintig locaties in het centrum van Rotterdam. De gemeente hoopt dat forenzen vaker de auto laten staan. Dat zou de luchtkwaliteit in het centrum verbeteren en de files tijdens de spitsuren verminderen.

GoBike-oprichter Jeffrey Dost noemt de fietsen „de missing link” van het openbaar vervoer. „Trein, bus, tram en metro brengen je niet van deur tot deur, de GoBike wel.” De prijzen liggen nog niet vast, maar GoBike wil een tarief vragen dat vergelijkbaar is met andere ov-diensten.

Ingebouwde navigatie

De Android-tablets op de smartbikes doen voornamelijk dienst als navigatiecomputer. Tijdens het fietsen geven ze de route aan met eenvoudige pijlen: „We willen voorkomen dat mensen tijdens het rijden te lang op de tablets kijken.”

Als je stilstaat, krijg je meer opties. Je kunt je route plannen, een voorgeprogrammeerde toeristenroute kiezen, de kracht van de motor aanpassen, de fiets op het elektronische slot zetten, ov-informatie opvragen of een tweet of Facebookbericht sturen.

Ook een leuke feature: als je in de trein zit en je hebt bij aankomst een fiets nodig, kun je hem met een smartphone-app reserveren en instellen. „Bovendien kunnen bedrijven een fiets voorprogrammeren voor zakenrelaties”, zegt Dost. „Die krijgen een pincode per mail of sms toegestuurd waarmee ze op het station een fiets kunnen ophalen. De route naar het kantoor is dan al ingesteld en de fiets heet hen in hun eigen taal welkom.”

Langer groen bij file

Connected bikes als de GoBike bieden allerlei nieuwe mogelijkheden. In Kopenhagen rijden straks bijna tweeduizend fietsen rond die continu hun locatie en snelheid doorgeven. „Die informatie kan gebruikt worden om fietsfiles tegen te gaan. Komt er in een straat een hoos fietsers aanrijden, dan gaat het stoplicht wat langer op groen”, zegt Christine Neuteboom van winkel De boom en het Meer, partner van GoBike. Maar de gegevens kunnen ook interessant zijn voor adverteerders. Krijgen GoBike-gebruikers straks als ze langs De Bijenkorf fietsen de laatste aanbiedingen op hun tablet? „Nee”, verzekert Neuteboom, „de GoBikes in Rotterdam en Utrecht blijven advertentievrij”. Wel heeft het bedrijf laten onderzoeken hoe klanten tegenover advertenties op de fietsen staan. Wat blijkt? Het merendeel van de gebruikers wil best advertenties ontvangen in ruil voor een gereduceerd tarief.