Alles wordt on demand - en andere problemen van tv-makers

Foto Reuters

Boven de dertigste editie van tv-beurs Mipcom in Cannes hangt één vraag waar iedereen een antwoord op zoekt. Alle deelnemers, uit de VS, uit Nederland en 110 andere landen worstelen met hetzelfde dilemma: hoe moeten wij ons aanpassen aan de toekomst?

Drie problemen van tv-makers.

1. Alles wordt on demand. Hoe trekken we kijkers naar rechtstreekse televisie?

In de toekomst willen mensen alleen nog belangrijke sportwedstrijden en andere programma’s waarover ze willen meepraten rechtstreeks kijken, is de verwachting. Het maakt Twitter en de mobiele telefoon in het algemeen een belangrijk tweede scherm voor televisiemakers.

Indrukwekkende cijfers lepelde Fred Graver, Head of TV Creative van Twitter op tijdens een sessie in Cannes. Het merendeel van alle gesprekken over tv gaat inmiddels via Twitter. Tussen kijkers onderling, maar ook tussen cast en fans, bijvoorbeeld bij de serie Scandal (ABC). Driekwart van de Twitter-conversatie over tv vindt plaats via de smartphone. En 70 procent van de tweets wordt bekeken tijdens het televisie kijken.

Twitter avatar ScandalABC Scandal OMG! What just happened? Can’t breathe! #Scandal

Dankzij de smartphone kunnen kijkers ook actief meedoen met spelletjes en realityshows. Dat was al lang de belofte maar het bewijst zich nu in de praktijk. Tijdens Mipcom kwamen diverse voorbeelden langs.

Zoals Weet ik veel, een quiz van Talpa met Linda de Mol waarbij kijkers via een app kunnen meedoen. En Utopia werd in Cannes aangeboden met een compleet online platform.

Twitter avatar UtopiaNL Utopia BREAKING NEWS! Wie maakt de groep weer compleet?! Deze nieuwe inwoner wil leiderschap en stapt dadelijk door de poort… #UtopiaNL #inwoner

Ook van Talpa: de spelshow The Big Picture, waarbij deelnemers via een app de hulp kunnen inroepen van spelers thuis.

2. Hoe bereiken we jonge kijkers?

Iedereen zoekt ze. Van de publieke omroep in Nederland tot de Walt Disney Company. De ‘millennials’, de ‘digital natives’, de tieners en twintigers. Belangrijke vraag in Cannes vorige week: wat willen die jonge kijkers? Ze kijken veel minder traditionele tv dan oudere generaties.

Korte filmpjes op YouTube, is wat jonge mensen willen zien, denkt de tv-industrie nu.

“De kortere spanningsboog van millennials zorgt voor een vraag naar korte video’s die zal groeien en groeien.”

Zo voorspelde Ynon Kreiz, de ex-topman van Endemol. Hij is nu bestuursvoorzitter van Maker Studios, een van ’s werelds grootste aanbieders van YouTube-kanalen, waar makers, vaak amateurs, regelmatig eigen video’s plaatsen. Maker verzorgt onder meer promotie, begeleiding en reclameverkoop van deze ‘YouTube-talenten’.

Ook producent Endemol heeft een netwerk van YouTube-kanalen: Endemol Beyond. Dat is nu nog alleen actief op grotere tv-markten als de VS, Duitsland en Frankrijk. De divisie wil zich onderscheiden van partijen als Maker Studios met de ‘betere’ filmpjes. “Maker doet alles, ook heel veel bulk”, zegt Laurens Drillich van Endemol Nederland. “Endemol Beyond wil premium content aanbieden.”

Voor wie nog wel eens ouderwets tv kijkt: de volgende series werden op Mipcom gepresenteerd en zijn, wie weet, binnenkort ook in Nederland te zien.

3. Hoe blijven wij geld verdienen?

Netflix, Amazon, YouTube, Apple, HBO, kijkers hebben steeds meer keuze. Tegelijkertijd is de smartphone voor veel mensen al het eerste scherm, de tv het tweede. Het traditionele economische model – producent maakt programma, zender brengt het op tv, distributeur levert het bij de kijkers thuis – zal veranderen. Wat kan je beter zijn: tv-zender of tv-producent?

Op de lange termijn staat het businessmodel van de zenders onder druk, meent Drillich van Endemol.

“Voor een producent maakt het niet uit op welk beeldscherm zijn programma’s worden bekeken. Maar als niemand meer naar je zender wil kijken heb je een probleem.”