Is de Beboparketpiet racistisch? Als de omzet maar verdubbelt

Een opvallende advertentie vandaag op de achterpagina van De Gelderlander. Een gekleurde vrouw in Sinterklaaskostuum met de tekstballon ‘Piet moet blijven’. Een actie van Beboparket die de eerste vijf, als Zwarte Piet verklede, klanten honderd euro korting geeft. Nrc.nl belt met eigenaar Frans Bolier.

Foto Bebo Parket

Een opvallende advertentie vandaag op de achterpagina van De Gelderlander. Een gekleurde vrouw in Sinterklaaskostuum met de tekstballon ‘Piet moet blijven’. Een actie van Beboparket die de eerste vijf als Zwarte Piet verklede klanten honderd euro korting geeft. Nrc.nl belt met eigenaar Frans Bolier.

Al eerder adverteerde de parketwinkel uit het Twentse Vriezenveen met ‘Zwarte Piet Prijzen’ en de Zwarte Sinterklaas. Het is eigenaar Frans Bolier om de aandacht te doen.

Waarom deze advertentie?

“Het thema is hot. Een jaar of tien geleden adverteerde iedereen met Zwarte Piet, nu ben je bijna een misdadiger als je een Zwarte Piet laat zien. De helft van Nederland durft er niks mee te doen, ik vind het juist wel grappig.”

Wie is de dame in het Sinterklaaskostuum?

“Een vriendin uit Gambia. Ze was hier op visite en we hadden het erover. Ze vond het zelf ook een stompzinnige discussie en het leek haar wel leuk om model te staan. Toen hebben we gelijk de foto’s gemaakt. Voor de grap hebben we een Zwarte Sint gekozen, nu is een donker persoon een keer de baas.”

Is het toeval dat zij voor midden-bruin parket staat?

“Ja, dat zag ik achteraf pas. Het stickertje zwart heb ik zelfs nog afgeplakt.”

Heeft u veel reacties gekregen?

“Bijna alleen maar positief. Een paar negatieve opmerkingen op Twitter maar verder vindt iedereen het leuk en mooi. Het is een daverend succes. De actie is ook alweer afgelopen, er zijn al vijf verklede mensen langs geweest, je kunt ze op Facebook zien.”

U wordt niet beschuldigd van racisme?

“Ik ben helemaal niet racistisch. Ik heb familie in Gambia. Ik zal eerlijk zijn: ik wil gewoon aandacht trekken. Ik kan met iedereen goed opschieten, het gaat mij om de business. Al worden die Pieten pimpelpaars, zolang mijn omzet verdubbelt, ben ik tevreden. En het werkt, als ik nu in de winkel kijk zie ik tien mensen lopen, nou dat is uniek voor een parketwinkel.”

De kranten hadden geen bezwaar tegen de advertentie?

“Nee het is gewoon geplaatst. Ik heb al eerder gekke dingen gedaan. Toen met de Grieken heb ik een advertentie geplaatst dat mensen beter parket bij ons konden kopen dan het geld aan Griekenland te doneren. Wij doen heel veel aan marketing. Jaarlijks kost het mij 400.000 euro om te adverteren in De Gelderlander, De Stentor en Tubantia. En dat loont, vorig jaar kregen wij de Succes Award van RTL7.”

Is het alleen reclame of vindt u echt dat Zwarte Piet moet blijven?

“Ik vind dat we nuchter moeten blijven. Straks komen hier Engelsen wonen die vinden dat wij ook links moeten gaan rijden, daar gaan we toch ook niet aan meedoen?”

Zijn de meningen over dit onderwerp in Vriezenveen anders dan in de Randstad?

“Dat weet ik niet. Weet u, wij zeggen altijd: ledigheid is des duivels oorkussen. Hier in het oosten moeten wij gewoon keihard werken, we hebben helemaal geen tijd om over racisme na te denken. Het gaat om publiciteit, dat mensen zeggen: Hee, Beboparket!”