Economie

Fusie Ziggo en UPC kost 900 banen, meer dan verwacht

Foto ANP

Als kabelmaatschappijen Ziggo en UPC Nederland in november fuseren, worden er zo’n 900 functies geschrapt – bijna twintig procent van het totale aantal werknemers. Dat is beduidend meer dan de 500 tot 600 banen waar de vakbonden aanvankelijk rekening mee hielden. De klant mag er niets van merken.

Ziggo en UPC Nederland werken samen zo’n 4.500 mensen (inclusief inhuur gaat het om 5.200 fte’s). Het aantal van 900 banen wordt door verschillende bronnen binnen de bedrijven bevestigd.

Overname door Liberty Global

Ziggo wordt overgenomen door Liberty Global, dat ook al eigenaar is van UPC. Afgelopen week gaf de Europese commissie toestemming voor de samenvoeging van de twee grootste Nederlandse kabelnetten tot een netwerk met een bereik van 90 procent van alle huishoudens. Liberty Global bracht in januari een vriendschappelijk bod van 10 miljard euro op Ziggo uit (waarvan tweederde in aandelen). Met de fusie wordt 160 miljoen euro per jaar bespaard, vanaf 2018.

Ziggo (347 miljoen euro winst afgelopen jaar, 1,56 miljard omzet) zei in januari al rekening te houden met gedwongen ontslagen. Een aantal werd toen niet genoemd. De bedrijfstop van zowel Ziggo als Liberty Global vindt het nu, vier weken voor de overname, nog altijd te vroeg om harde uitspraken te doen over personele consequenties. Er ligt een ‘goed sociaal plan’ en klanten zullen ‘niets van de wijzigingen merken’, is de strekking. UPC en Ziggo hebben samen 4,4 miljoen klanten.

Het bod van Liberty Global loopt tot 4 november. Als de aandeelhouders het bod accepteren – en daar ziet het wel naar uit – dan zal de daadwerkelijke overname een week later plaatsvinden.

Ziggo-merk eigendom John Malone

UPC Nederland (1.900 medewerkers, 935 miljoen euro omzet  afgelopen jaar) schrapte eind vorig jaar al 75 banen. De personele wijzigingen door de fusie zullen al in 2015 voelbaar zijn. Hoewel er functies verdwijnen bij beide kabelaars, ligt het voor de hand dat de klap het hardst aankomt bij de  Ziggo-medewerkers.

Straks is het Ziggo-merk, als de aandeelhouders het bod van Liberty Global goedkeuren, eigendom van een Amerikaans bedrijf dat grotendeels in handen is van mediamagnaat John Malone. Heel anders dan tijdens de totstandkoming van Ziggo in 2007, toen drie gelijkwaardige kabelnetten samengevoegd werden tot een nieuw merk. Destijds daalde het aantal medewerkers na de fusie met 10 procent - dat ging toen zonder gedwongen ontslagen.

Waar verdwijnen de banen?

Vakbond Abvakabo FNV overlegt op 30 oktober met Ziggo over de nadere invulling van het sociaal plan, dat al op hoofdlijnen is vastgesteld. Linda Groen van Abvakabo FNV gaat er vanuit dat  gedwongen ontslagen onvermijdelijk zijn.

Het schrappen van functies gaat in eerste instantie ten koste van inhuurkrachten. Monteurs in de regio hebben minder te vrezen voor hun baan. Dat geldt niet voor stafafdelingen die bij beide bedrijven hetzelfde werk doen. Ook op de helpdesks – Ziggo besteedt de klantenservice gedeeltelijk uit – zal de fusie voelbaar zijn. Hier werken veel uitzendkrachten die niet onder het sociaal plan vallen.

Hoeveel mensen worden er bij Ziggo ingehuurd? Als dit onderstaande rekensommetje van Ziggo klopt zijn het er 750. Dan   zouden er 150  gedwongen ontslagen over kunnen blijven.   Maar niet alle inhuurkrachten kunnen lukraak geschrapt worden; vaak gaat het  om expertise die niet binnen het bedrijf beschikbaar is.

At the end of Q3, we recorded 3,398 FTEs, compared to 3,233 FTEs at the end of Q3 2013 and 3,403 at the end of Q2 2014. Excluding external and temporary call center agents, the company employed 2,647 employees (FTEs) versus 2,607 in the previous year (average for the quarter: 2,651 FTEs versus 2,605 for Q3 2013).

 

De ondernemingsraad is positief over fusie

De ondernemingsraad van Ziggo rekent erop dat hun advies gevraagd wordt over een meer gedetailleerd integratieplan, dat in december verschijnt. Tijdens de vorige bijzondere aandeelhoudersvergadering was de ondernemingsraad positief over de fusie. OR-voorzitter Hans Hartgers rekent erop dat het kabelbedrijf na de fusie weer zal groeien en nieuwe mensen nodig zal hebben. Dat was destijds ook bij Ziggo het geval.

“De internationale tak van Liberty Global (in Schiphol-Rijk) biedt ook doorgroeimogelijkheden.”

Te snel mensen de laan uitsturen is volgens Hartgers niet verstandig; voor het samenvoegen van twee kabelnetten is volgens hem nog jaren specialistische kennis nodig. Ook de klantendatabases van de kabelaars kunnen niet te gehaast worden gecombineerd. Dat zorgde in 2007 bij voor enorme problemen bij Ziggo-klanten. Een ingewijde bij Ziggo:

“Ik mag hopen dat we daarvan hebben geleerd.”