Vijf vragen en antwoorden over Amsterdam Dance Event (en tips)

Fans tijdens het optreden van Armin van Buuren, vorig jaar in een volle Rai tijdens het Amsterdam Dance Event. Foto ANP / Ferdy Damman

Vandaag tot en met zondag zijn in de hoofdstad de voor het evenement kenmerkende gele vlaggen weer gehesen: het jaarlijkse Amsterdam Dance Event (ADE) is weer neergestreken. Lees hier wat ADE is en waarom het uniek is, én waar je nog heen kunt de komende dagen.

1. Wat is het Amsterdam Dance Event?

Dit jaar vindt de 19e editie plaats van het grootste dance-evenement van Nederland (en de wereld, waarover later meer). De komende vijf dagen zijn 300 evenementen op 85 locaties waar 2000 dj’s en ruim 5000 conferentiebezoekers op afkomen. Ter vergelijking: in 1996 begon het evenement met drie dagen, 30 locaties en 300 conferentiegangers, vertelt ADE-directeur Zijlma aan muzieksite 3voor12.

Vorig jaar trok (€) het vijf dagen durende evenement 300.000 bezoekers naar de hoofdstad, aldus burgemeester van Amsterdam Eberhard van der Laan. Ter vergelijking: de Ziggo Dome, waar 17.000 man in past en één van de grootste ADE-locaties in Amsterdam is, zou achttien dagen achter elkaar moeten uitverkopen om het bezoekersaantal dat ADE in vijf dagen trekt, te kunnen halen.

2. Wat maakt ADE uniek?

ADE is de grootste conferentie voor elektronische muziek wereldwijd. Er zijn nog wel meer elektronische muziekfestivals, zoals de Winter Music Week in Miami, maar nergens verdringen zich zoveel nieuwe dj’s, nieuwe programmeurs en nieuwe feestjes (€) tussen de gevestigde namen als tijdens ADE. Muziekliefhebbers en muziekprofessionals van over de hele wereld reizen af naar Amsterdam om te feesten, deals te sluiten en te netwerken.

En dan is er nog de bekendmaking van de prestigieuze DJ Mag Top 100 van het gelijknamige toonaangevende Britse dj-tijdschrift. Tijdens die bekendmaking weten we ook wie het meeste aantal stemmen heeft gekregen om beste dj ter wereld te worden. In de 17 jaar dat DJ Mag de prijs uitreikt, heeft negen keer een Nederlander de prijs gewonnen (vorig jaar stonden er vijf Nederlanders in de top tien). De uitreiking vindt sinds 2011 plaats tijdens ADE, daarvoor werd het traditioneel gehouden in de Londense nachtclub Ministry of Sound.

3. Wat is er allemaal te doen tijdens ADE?

ADE is in twee delen te splitsen: het dagprogramma is bestemd voor de conferentie met allerlei panels waar muziekprofessionals elkaar ontmoeten; zoals een interview met filmcomponist Hans Zimmer (die je misschien kent van zijn dance-achtige soundtrack voor Inception (2010)), of een panel over hoe Hollywood muziek selecteert voor films en series, tot een debat over de huidige stand van de muziekjournalistiek in de dance (zowel voor Nederland als internationaal).

Ook worden er tijdens de conferentie nieuwe technische snufjes voor dj’s gepresenteerd of masterclasses/workshops gegeven door bekende draaitafelspecialisten, zoals Hardwell (die vorig jaar als beste dj ter wereld werd gekroond). Het avond/nachtprogramma is voorbehouden aan feesten, waar labels hun beste paarden van stal halen en nieuwe artiesten presenteren, en waar grote namen als Afrojack een avondvullend programma presenteren.

En er is zoiets als de DJ Cook Off, waar dj’s de strijd met elkaar aangaan op de kookvloer:

4. Wat kost een ticket?

Als je als feestganger overal bij wil zijn, moeten sommigen misschien diep in de buidel tasten. Een kaartje voor alle vijf dagen conferentie en festival kost tussen de 340 en de 415 euro (afhankelijk van vroege vogels tot late kopers). Een dagkaart met diezelfde privileges kost 250 euro. En dan hebben we het nog niet eens gehad over je onderkomen en de behoeften van de innerlijke mens. Deze prijzen lijken misschien hoog, maar zijn voor de muziekprofessionals die zaken komen doen en de meeste contacten en collega’s uit de dancescene één keer per jaar op ADE zien, een investering. Als je alleen naar de feestjes op het festival wilt, kun je losse kaarten kopen. Die prijzen liggen meestal tussen de 10 (labelfeestje in de Melkweg) en 60 euro (Afrojack in Ziggo Dome).

Bekijk de ADE-aftermovie van 2013:

5. Levert die dance nog wat op voor Nederland?

Twee jaar geleden kwam in opdracht van ADE-organisator Buma Stemra een omvangrijk rapport over de dance-industrie in Nederland uit, van economisch advieskantoor EVAR Advisory Services. Daaruit bleek dat grote muziekevenementen, met meer dan drieduizend bezoekers) in 2011 bij elkaar maar liefst 137 miljoen euro opbrachten. In tien jaar tijd werd er toen een groei van 70 procent geconstateerd. Buma Stemra trok op basis van het rapport de volgende conclusie:

“De grote internationale successen van de Nederlandse DJ’s en de dance scene blijkt van grote economische betekenis voor Nederland. In Nederland gaat hier jaarlijks ruim een half miljard euro (587 miljoen euro) om.”

Vorig jaar leverde (€) ADE de stad Amsterdam zo’n 25 tot 30 miljoen euro op.

Lees meer over de economie van ADE op NRC Q.

Extragratisbonustip: Waar kun je nog heen tijdens ADE?

Voor een groot deel van het avondprogramma zijn de kaarten inmiddels uitverkocht. Maar met zoveel feesten op zoveel locaties kon NRC-dancekenner Rolinde Hoorntje nog wat parels van het enorme ADE-festivalprogramma voor je opvissen:

  • Woe 15 okt: Black Coffee & Joe Claussell @ Sugar Factory
    Hoorntje:

    “Twee jaar geleden was de Afrikaanse house-avond met Black Coffee en Culoe de Song een klein hoogtepunt in de Sugar Factory tijdens ADE. De Zuid-Afrikaanse dj’s en producers vertalen het geluid van blockparty’s in de townships naar eigentijdse houseplaten met traditionele percussie en andere invloeden uit hun thuisland. De Zuid-Afrikaanse housescene stond lange tijd op zich, maar kon daardoor ook een heel eigen sound ontwikkelen. Joe Claussell, is een Amerikaanse housepionier die bezielde muziek maakt, geworteld in de Afrikaanse traditie.”

  • Do 16 okt: Rush Hour Instore optreden met Traxx (19u)
    Hoorntje:

    “Het Amsterdamse houselabel Rush Hour organiseert woensdag zijn eigen avond in Trouw met onder meer labelbaas Antal, Hunee, Young Marco en de na twintig jaar afwezigheid teruggekeerde Chicago housepionier Ron Trent. Natuurlijk is die avond op 150 deurkaarten na strak uitverkocht. Het goede nieuws is dat je de ook overdag en gratis naar ‘instore’ optredens in de gelijknamige platenwinkel aan de Spuistraat kan. Donderdag draait daar de profetische ruige house dj Traxx. Zijn sets gaan van Metallica naar oude pomphouse en rock. De bas voert de boventoon, hij draait verpletterend en toch met gevoel. Traxx wordt vergezeld door Rotterdammer en lo fi house talent Mark du Mosch, die avond ook te horen in de Tolhuistuin bij Tape. Zijn laatste EP Bay 25 klinkt als grofkorrelige house met een Instgram-filter. Kijk voor het volledige programma aan instore optredens op de site van Rush Hour, elke dag zijn er andere dj’s die beginnen om 19u.

  • Do 16 okt: Voyage Direct @ Waterkant
    Hoorntje:

    “Klein Suriname, zo is de nieuwe tent van Bungalup-organisator Michel Penders onder de Q-park garage al gedoopt. Je koopt er roti en Surinaamse flessenbier en donderdag kan je er ook vroeg dansen, tijdens de labelnight van Tom Trago, Voyage Direct. Trago staat zelf niet op de line-up, maar heeft zijn beste vrienden Maxi Mill en Awanto 3 uitgenodigd, die afgelopen jaar een fantastisch op Cubaanse en Afrikaanse leest geschoeid album uitbracht.”

  • Do 16 okt: Ninja Tune Label Night @ OT301
    Hoorntje:

    “Het Britse label Ninja Tune, al sinds jaar en dag toonaangevend in dance, organiseert een avond in OT301. Actress voert de line-up aan in het kleine krakershol. Darren Cunningham maakt geen platen die je uit het dal oppikken. Eerder platen die zijn bedoeld om je de duisternis in te leiden. Zijn laatste album Ghettoville schetst het doembeeld van een spookstad. Een afgebroken fabriekslandschap met af en toe een ritselende elektriciteitsdraad en een hamer op een aambeeld. Ghettoville is een prachtig schurend maar ingetogen album over daklozen, aangekondigd met een bombastische persbericht over zijn naderende pensioen. Nu is dus de kans om hem nog een keer live in actie te zien. Hij wordt vergezeld door Inga Copeland en de Nedelandse Martyn die van skater en dubstebliefhebber veranderde in een vrije funky houseproducer wat goed te horen is op zijn laatste album van afgelopen jaar, The Air Between Words. Ook op de line-up: Seven Davis Jr., gospelzanger met heel veel soulvibes die L.O.V.E., maakte, de zomerhit van dit jaar.”

  • Do 16 okt: Hessle Audio & Clone @ Trouw Amsterdam
    Hoorntje:

    “Trouw heeft vijf dagen lang het beste van het beste in huis qua namen, locatie en publiek. Maar, met minder dan honderd dagen op de teller voor de krantenclub aan de Wibautstraat, gaan de kaarten sneller dan voor Lowlands de deur uit. Op het moment van schrijven is de enige avond in Trouw waar nog kaarten voor zijn, de label avond van het Britse Hessle Audio en het Rotterdamse Clonelabel. Hessle Audio heeft Marquis Hawkes, Midland en Leon Vynehall uitgenodigd voor stoere house met stevige pompend baslijntjes.”

  • Vrij 17 okt: 50 Weapons Labelnight @ Radion
    Hoorntje:

    “Trouw gaat dicht, maar de opvolgers staan al te trappelen in de rij. Naast de Marktkantine (de oude Marcanti Plaza) die vandaag opent met de uitverkochte labelavond van dj Koze’s Pampa-label aan de Jan van Galenstraat, opent ook Radion haar deuren in Amsterdam Nieuw-West. De oude collegezaal in het leegstaande gebouw van tandartsopleiding ACTA, net buiten de ring, is omgetoverd tot donkere clubruimte. Het beton van het gestripte interieur past goed bij de techno van oude meester Laurent Garnier en producers als Shed Phon_O, Anstam en Fjaak.”

  • Vrij 17 okt: L.I.E.S. en Creme Organization @ Studio 80
    Hoorntje:

    “Studio 80 is het laatste jaar een gedurfdere koers gaan varen onder programmeurs Tessa Nijdam en Presk (Will&Ink). Vrijdag nodigt de kleine club aan het Rembrandtplein Creme Organization en L.I.E.S uit. Het Leidse label van TLR en het afgelopen jaar razend populair geworden label uit Long Island, New York, delen een voorliefde voor analoge lo fi house. Verwacht muziek vol grofkorrelige tonen, stoffige drums en synthesizer gefreak, die lijkt te zijn opgenomen in een take. L.I.E.S. labelbaas Ron Morelli houdt nou eenmaal van de charme van ‘imperfecties in muziek’.”

  • Za 18 okt: Seth Troxler, Big Tittie Surprise Part II: Dolphin Parade @ Roest
    Hoorntje:

    “Blije eikels kunnen naar Seth Troxler’s Big Titty Parade deel II. Na het podium te hebben bestormd met neptieten in een strandclub tijdens Sonar, doet Seth Troxler nu Roest aan voor deel II. Daarvoor heeft hij Chicago houselegendes Kerri Chandler en ‘party-friendly dj’ Jackmaster uitgenodigd, die als geen ander weet te spelen met het publiek. Amsterdammer William Kouam Djoko overtuigt altijd met silky smooth house voor in de heupen. Er zijn nog kaarten aan de deur.”

  • Za 18 okt: Breakfast Club @ Melkweg (vanaf 07u)
    Hoorntje:

    “Croissantjes, sapjes, mensen vol met al dan niet kustmatige gevoelens van liefde en een fantastische line-up. De leukste afterparty van Amsterdam is zaterdagochtend in de Melkweg en begint met een yogasessie. Maar laat je niet misleiden door de zweverige insteek, daarna is er stevige techno in de vorm van een bijzondere duoset van Mathew Jonson & Minilogue die speciaal voor Breakfast Club nog een keer samen achter de draaitafels kruipen. De Friese techno producer Conforce doet de show van zijn laatste album (met bijbehorende visuals) nog een keer en Murat Tepeli speelt een drie uur durende live set. Verder sets van Paranoid London, Prosumer en Levon Vincent.”

  • Zo 19 okt: Egyptian Lover @ Disco Dolly
    Hoorntje:

    “De Ostgut-Ton labelavond bij Dekmantel en Trouw op Zondag zijn strak uitverkocht Op zondag kan je nog wel naar de Elementenstraat voor Loco Dice en Henrik Schwarz of naar Awakenings voor Dubfire, maar misschien is het een betere optie om met vier dagen ADE in de benen de come down te zoeken in een wat intiemere omgeving. En dat kan in Disco Dolly, de oude Dansen bij Jansen, waar Egyptian Lover ADE afsluit. De studentendiscotheek is afgelopen jaar gerecyceld in een hipsterjasje met een jonge Egyptian Lover look-a-like in de vorm van resident Elias Mazian. Lionel Richie gone wrong, zo ziet de echte Egyptian lover er een beetje uit. De wetcurl dragende ladiesman experimenteerde in de jaren tachtig met cross over platen tussen hip hop en electro, en wax, flink veel wax.”

    • Judith Laanen