Amsterdam Dance Event

Overdag de deals, ’s avonds de beats

Foto ANP

Vijf dagen. Tachtig clubs. Driehonderd evenementen. Tweeduizend dj’s. Vijfduizend mensen uit de industrie. Driehonderdduizend bezoekers. Wie het over het Amsterdam Dance Event (ADE) - vandaag is de aftrap - heeft, praat al snel over grote getallen. “The leading electronic music platform and the biggest club festival in the world for the whole spectrum of electronic sub-genres”, zo omschrijft het festival zichzelf.

Even over de grote namen. Martin Garrix komt draaien, Hardwell, Armin van Buuren, Afrojack. Ze nemen hun platenlabels en boekingskantoren mee. Spinnin’Records (van Garrix, Quintino), Armada (het label van Van Buuren), Protocol Records (van Nicky Romero), bijvoorbeeld.

Toch is de Stichting Amsterdam Dance Event, de organisatie achter het festival, helemaal niet zo groot. Dat zit zo.

ADE is negentien jaar geleden begonnen als initiatief van Buma Cultuur, een vereniging die jaarlijks zo’n 4 miljoen euro krijgt van muziekauteursrechtorganisatie Buma Stemra om Nederlandse muziek, en natuurlijk muziekauteursrecht, in binnen- en buitenland te promoten.

ADE is er natuurlijk voor de promotie van de Nederlandse dance - inmiddels een belangrijk exportproduct. Het economisch belang van de sector wordt geraamd op 587 miljoen euro.

Het festival is op te splitsen in twee delen: overdag zijn er conferenties, ‘s avonds is het feest. De stichting ADE organiseert het conferentiegedeelte. Daar ontmoeten artiesten, platenlabels en andere muziekprofessionals elkaar. En maken ze deals, zo is de hoop, die goed zijn voor de Nederlandse dance. De feesten, die organiseren de clubs en platenlabels zelf.

Het geld wordt, met andere woorden, tijdens het festival door die laatsten verdiend. Door de clubs, de grote artiesten, de bierverkopers. Ook de hoofdstad profiteert. Boekingssite Hotels.com laat al weten dat de vraag naar Amsterdamse hotels vanuit het buitenland groeit.

De organisatie achter ADE is “bijna zelfvoorzienend”, zegt Frank Helmink. Hij is directeur van Buma Cultuur. Dat betaalt het salaris van de tien vaste werknemers van ADE én heeft dit jaar nog “een kleine” financiële bijdrage geleverd. Vanuit concurrentieoverwegingen wil Helmink niet bekend maken wat de begroting van het festival is.

Samsung is dit jaar in ieder geval de grootste sponsor - ook wel official partner genoemd. Op de sponsorlijst staan verder bedrijven als KLM, Smirnoff en Facebook. Ook de Gemeente Amsterdam staat er tussen. Die steekt dit jaar 100.000 euro in het evenement. Amsterdam Marketing, de promotieafdeling van de stad, regelt daarnaast nog promotiemateriaal. De gele vlaggen die door de hele stad staan? Van de gemeente.

Want ook voor hen is het festival business. Helmink: “ADE is een goede mix tussen feestjes en zakendoen.”