Cultuur

Apple en Facebook vriezen graag eitjes in van vrouwelijke werknemers

Foto iStock

Wat gebeurde er in Amerika terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Voor de weinige vrouwen die werken in Silicon Valley hebben Facebook en Apple een aantrekkelijke secundaire voorwaarde bedacht: zij kunnen op kosten van de baas hun eitjes laten invriezen. Zo kunnen vrouwen zich volledig richten op hun carrière en hoeven ze zich geen zorgen meer te maken dat Facebook of Apple hun de kans op het moederschap ontneemt, schrijft TechCrunch.

Het is weer eens een andere zogeheten ‘perk’ voor werknemers in Silicon Valley. Bij Google krijgen ze massages op kantoor en ongelimiteerd kip te eten. Volgens TechCrunch is dit de eerste keer dat een techbedrijf de meer dan tienduizend dollar kostende behandeling vergoed.

Apple gaat zelfs verder door bij te dragen aan de kosten voor de adoptie van kinderen. Op zich zijn deze pogingen van het bedrijf - en van Facebook - te bewonderen. Zij proberen op een nieuwe manier het werken voor vrouwen aantrekkelijker te maken, maar benadrukt TechCrunch: er is ook een keerzijde. Het lijkt er volgens de site ook op dat vrouwen alleen succesvol zijn bij Apple en Facebook als zij hun kinderplannen uitstellen of aanpassen. En dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Chiquita is klaar voor fusie

De vooruitzichten voor de fusie tussen Chiquita en Ierse fruitteler Fyffes zien er goed uit. Net als de voorlopige kwartaalcijfers van het bananenmerk, meldt The Wall Street Journal. De verkoop steeg in het derde kwartaal dit jaar met ruim 2 procent van 723 miljoen naar 739 miljoen dollar. Analisten voorspelden een magere 1 procent.

Chiquita is hard op weg om de winstdoelstellingen van dit jaar te halen, laat het bedrijf aan de zakenkrant weten. De kwartaalcijfers werden iets vroeger openbaar gemaakt om de Amerikaanse toezichthouder, de Securities and Exchange Commission, te charmeren op de vooravond van de fusie met Fyffes. Deze zou van Chiquita ‘s werelds grootste bananenbedrijf maken.

Aandeelhouders van Chiquita stemmen op 24 oktober over de fusie met het Ierse bedrijf. Hopelijk zijn ze ook onder de indruk van de kwartaalcijfers.

Converse-schoenen moeten weer van Converse zijn

Nike is op oorlogspad, schrijft The New York Times. Het klaagt 31 bedrijven aan die kopieën verkopen van Chuck Taylor-schoenen. Voor de leek, dat zijn die iconische Converse sneakers.

Onder andere Walmart, Kmart en Skechers bevinden zich volgens Nike onder de boosdoeners. Het schoenenbedrijf startte vandaag in New York een grootste rechtszaak tegen deze bedrijven. Nike kocht in 2003 Converse voor 305 miljoen dollar en wil zeker nu goedkopere en neppe versies van de schoen in zwang komen bij het publiek, krijgen wat hen toekomt.

Nike eist een nog te bepalen schadevergoeding op het klonen van zijn schoenen. Het doel van deze gerechtelijke actie is wel duidelijk: het moet eens klaar zijn met die nep Converse schoenen. Daarom diende Nike ook een klacht bij de Amerikaanse International Trade Commission om ook de invoer van op Converse-lijkend schoeisel te verbieden.