Economie

Gap, Uniqlo, 7-Eleven, Muji: komen jullie ook naar Nederland?

Beeld NRC Q

Inderdaad, de Nederlandse winkelstraten lijken al best veel op die van, zeg, Londen, Barcelona en Berlijn. De winkels van H&M, Primark en Zara: ze zijn overal te vinden. Toch zijn er nog een hoop internationale ketens die Nederland overslaan. NRC Q zet vier ketens op rij, die hier best een fysieke winkel mogen openen.

Muji

Foto Flickr/_kaosh

Wat: Muji is deel van het Japanse Ryohin Keikaku, dat onder de merknaam Muji huishoudelijke - en kantoorartikelen, kleine cadeautjes en kleding verkoopt.
Waar kunnen we de spullen van Muji wel kopen? In Japan, daar heeft het bedrijf 269 winkels, en bevoorraadt het nog eens 116 winkels. Buiten Japan zijn er 255 winkels van Muji te vinden, de meeste in China (100), Taiwan (29) en Frankrijk (12).
De cijfers: Ryohin Keikaku heeft wereldwijd 5.728 werknemers, waarvan er ruim 4.200 in deeltijd werken. De omzet steeg de afgelopen tijd naar 220 miljard yen (1,6 miljard euro).
Waarom willen wij ze hier in Nederland: Strak design, schappelijke prijs. Een soort high-end Hema met Japans tintje, daar is best nog plek voor in de Nederlandse winkelstraat.
Waarom zijn ze er nog niet? Het bedrijf is druk met uitbreiding elders, schrijft de bestuursvoorzitter in het laatste jaarverslag. “In China, we accelerated the pace of store openings (..).”

Gap

Foto iStock

Wat: Gap is een (casual) kledingmerk van het Amerikaanse Gap Inc., dat ook merken als Banana Republic en Old Navy bezit.
Waar kunnen we de spullen van Gap wel kopen? In thuisland de Verenigde Staten. Daar heeft het bedrijf 966 winkels. In Azië en Europa nog eens 420.
De cijfers: Die zijn niet goed. De omzet daalde in september met 3 procent.Topman van Gap Inc. Glenn Murphy legde vorige week zijn functie neer. Het bedrijf, dat rond de 137.000 werknemers heeft, maakte afgelopen jaar een omzet van 16 miljard dollar.
Waarom willen wij ze hier in Nederland: Die gekleurde ribbroek.
Waarom zijn ze er nog niet? Zo goed is Gap helemaal niet in Europa vertegenwoordigd. Het heeft slechts in vier Europese landen eigen vestigingen: Engeland, Ierland, Frankrijk en Italië.

7-Eleven

Foto iStock

Wat: De supermarktketen van het Japanse Seven&iHoldings. Een convenience store - denk noodles, chips, drank - die vaak lang open is. Inderdaad: van 7 uur ‘s ochtends tot 11 uur ‘s avonds. Soms langer.
Waar kunnen we wel boodschappen doen bij 7-Eleven? In Japan: daar bevindt zicht het grootste deel van de winkels. Verder zijn ze te vinden in China, de Verenigde Staten, Zweden, Noorwegen en Denemarken.
De cijfers: Seven&iHoldings heeft wereldwijd zo’n 53.000 winkels, allemaal in de categorie supermarkt. Het zegt dagelijks zo’n 57 miljoen klanten te bedienen, waarvan 20 miljoen in Japan.
Waarom willen wij ze hier in Nederland: Kan je bij de Albert Heijn al (bijna) 24 uur per dag boodschappen doen?
Waarom zijn ze er nog niet? “Overseas, we aim to reinforce and expand the 7-Eleven chain by aggressive store openings”, zegt de topman in het jaarverslag. “Mainly in North America.” Helaas.

Uniqlo

Foto EPA

Wat: Uniqlo is een Japanse kledingwinkelketen, moederbedrijf is het eveneens Japanse Fast Retailing.
Waar kunnen we wel spullen kopen bij Uniqlo? Alweer in Japan dus. Daar bevindt zich meer dan de helft van de winkels. Dan nog een heleboel in China: (306). In Europa heeft het 17 winkels.
De cijfers: Uniqlo is de afgelopen jaren snel gegroeid. In augustus nog steeg de omzet met 29 procent. Fast Retailing, dat geleid wordt door de Japanse miljardair Tadashi Yanai, maakt een omzet van 9,7 miljard euro.
Waarom willen wij ze hier in Nederland: Simpel en strak design, betaalbaar. Plus: Pharell ontwierp een kledinglijn voor het bedrijf.
Waarom zijn ze er nog niet? Niet - want misschien komen ze. “Nederland is het middelpunt van de Europese handel”, zegt Yanai. “Ik wil er zeker snel beginnen.”