Albert Heijn doet Zwarte Piet grotendeels in de ban

Foto ANP/Kippa/Evert Elzinga

Albert Heijn gaat niet langer de beeltenis van Zwarte Piet gebruiken voor reclame en campagnes. De supermarktketen laat weten dat er door het maatschappelijke debat rondom Zwarte Piet geen rol meer is weggelegd voor de hulp van Sinterklaas.

Dat meldt het Algemeen Dagblad vanochtend. Een woordvoerder tegenover de krant:

“We zijn tot de conclusie gekomen dat Albert Heijn niet doof moet zijn voor het maatschappelijk debat rond Zwarte Piet. Je moet iets met zo’n discussie.”

Het betreft hier de reclames en de campagnes van Albert Heijn. In plaats van Zwarte Piet zal dit jaar een wit en ongeschminkt jongetje de rol vervullen van Piet. Producten waar de beeltenis van Zwarte Piet op staat, zullen nog wel in de winkel worden aangeboden.

Gisteren nog werd bekend het Het Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed (VIE) voornemens is om het Sinterklaasfeest ‘met Zwarte Piet en al’ op de lijst voor immaterieel erfgoed te plaatsen.