Half miljard schade door staking Air France-KLM

De Franse pilotenstaking kost Air France-KLM 500 miljoen euro. Het Transavia-conflict is nog steeds niet opgelost.

Pilotenprotest bij de Assemblée Nationale in Parijs in september.
Pilotenprotest bij de Assemblée Nationale in Parijs in september. Foto Reuters

Air France-KLM heeft vanochtend een winstwaarschuwing gegeven. De staking van Franse piloten bij Air France in de tweede helft van september kost de maatschappij dit jaar een half miljard aan brutobedrijfsresultaat.

Na een forse koersdaling herstelde het aandeel zich later vanochtend. In 2013 was het bedrijfsresultaat 1,8 miljard euro, bij een omzet van 25,5 miljard.

Voor het derde kwartaal gaat het bedrijf uit van 320 tot 350 miljoen euro aan gemiste omzet en compensaties. Voor het vierde kwartaal komt daar een verlies aan boekingen bij. De kosten vallen hoger uit dan eerdere ramingen. Die varieerden van 250 tot 400 miljoen euro schade. De cijfers van het derde kwartaal worden bekendgemaakt op 29 oktober.

De Franse piloten staakten van maandag 15 tot en met zondag 28 september. Inzet van het arbeidsconflict is de uitbreiding van van Air France-KLM dochter Transavia. Volgens de directie kan Air France-KLM op de Europese markt alleen overleven door de concurrentie aan te gaan met prijsvechters als Ryanair, easyJet en Vueling. Voorwaarde daarvoor is een aparte onderneming die de kosten zo laag mogelijk houdt.

De piloten vrezen verlies aan werkgelegenheid en slechtere arbeidsvoorwaarden door overheveling van hun banen van Air France naar Transavia. De directie deed al een forse concessie: het plan voor een nieuwe Europese divisie van Transavia, met vestigingen buiten Nederland en Frankrijk, werd geschrapt. De piloten verzetten zich echter ook tegen de uitbreiding van Transavia France, omdat de salarissen daar lager en de productiviteitseisen hoger zijn dan bij Air France. Het conflict is dus niet opgelost.

Afspraak omzeilen

Gisteren werd bekend dat Air France-KLM een alternatief plan uitwerkt, voor een andere divisie van Transavia. Daarmee zou een oude afspraak tussen bonden en directie kunnen worden omzeild.

Bij de oprichting van Transavia France in 2007 werd bepaald dat die divisie niet verder zou groeien dan veertien toestellen, ter bescherming van werkgelegenheid van Air France-piloten. Details over de nieuwe divisie, vooralsnog bekend als Transavia Company of Transavia Development, zijn nog onbekend. Er wordt overlegd met de verschillende vakbonden.