Hipster-Facebook Ello is saai zonder vrienden

Beeld NRC Q

Mannen met stevige baarden en grote brillen. Stilistische landschapsfoto’s in zwart-wit of met filter. Een gifje van een dansende hond.

Ja, Ello is populair onder hipsters. Het nieuwe sociale netwerk, dat pas kort bestaat, is óók een hype. Het netwerk, nu alleen nog invite only, presenteert zich als het alternatief voor Facebook. Geen advertenties. Geen verzameling van persoonlijke data. Geen verkoop van die data aan derden. Want, zo schrijft Ello in zijn manifest:

“We believe a social network can be a tool for empowerment. Not a tool to deceive, coerce, and manipulate — but a place to connect, create, and celebrate life. You are not a product.”

Een boodschap die aanslaat, nu Facebook wordt bekritiseerd om hoe het omgaat met data van zijn gebruikers. De dragqueens die van Facebook naar Ello verhuisden en de media die daar over schreven, gaven Ello extra bekendheid. De invite only deed de rest. Volgens medeoprichter Paul Budnitz krijgt het sociale netwerk elk uur 45.000 nieuwe aanmeldingen binnen, zo zei hij vorige week in een interview met Inc. Als dat klopt, melden ruim een miljoen mensen zich per dag aan. Die komen allemaal op een wachtlijst terecht.

Sorry, je staat nog even op de wachtlijst.

Vriend of ruis

NRC Q kreeg een uitnodiging en probeerde het sociale netwerk uit. Ello, heel simpel maar strak vormgegeven, lijkt nog het meest op een soort visuele Twitter. Maar dan zonder een karakterlimiet van 140 tekens.

Meld je aan en je ziet een in tweeën gedeelde tijdlijn. Links de mensen die je volgt, zelf in te delen in de categorieën ‘Friend’ en ‘Noise’. Anderen zien niet in welke categorie ze ingedeeld zijn.

Rechts staan de posts van de mensen die je volgt. Momenteel biedt Ello vooral veel profielfoto’s van mannen met baarden en brillen, gefilterde landschapsfoto’s, en artistieke afbeeldingen van design, mode en architectuur. En wat kleine berichtjes of quotes tussendoor, in hip typemachine lettertype. Géén nieuwsberichten.

En ook geen advertenties. Daardoor oogt het platform rustig, veel rustiger dan Facebook. Dat komt ook doordat reacties ‘verborgen’ zijn onder berichten.

Best een beetje saai

Maar er zijn ook (nog) geen Facebookvrienden. En juist mensen die je kent maken een sociaal netwerk leuk. Nu is het nog best een beetje saai. Komt bij dat veel functies, zoals een video embedden, nog ontbreken omdat de website in betafase zit.

Ello wil op termijn geld gaan verdienen door gebruikers te laten betalen voor extra mogelijkheden - want geld verdienen moet het, om in de toekomst het platform te onderhouden. In interviews noemde Budnitz al de opties om vanuit één account meerdere profielen te beheren of een door een kunstenaar ontworpen emoji-set aan te schaffen.

Nu nog geld verdienen

Dat is niet de enige manier waarop Ello geld binnen krijgt. Investeringsmaatschappij FreshTracks Capital uit Vermont investeerde begin dit jaar 435.00 dollar (346.000 euro) in het sociale medium. Het netwerk zal gezien zijn populariteit snel meer geld nodig hebben. De vrees bestaat dat het daarom zal zwichten voor het geld van durfinvesteerders. En dat daardoor, omdat er dan toch winst gemaakt moet worden, de kern van Ello verandert.

Volgens Brudnitz is dat niet aan de orde, zei hij tegen Business Insider. “If we started doing that, everyone would say ‘f--- this’ and leave — excuse my language.”

    • Annemarie Sterk