Zoektocht naar MH370 vandaag na maanden hervat

De Equator, een van de twee schepen van Fugro die gaat helpen bij de nieuwe zoektocht naar MH370.
De Equator, een van de twee schepen van Fugro die gaat helpen bij de nieuwe zoektocht naar MH370. Foto AFP

De zoektocht naar vlucht MH370 van Malaysia Airlines wordt vandaag hervat. Een van de drie schepen die de zoektocht naar het vermiste vliegtuig gaan vervolgen, is vanochtend in het gebied aangekomen. Het zoeken gaat gebeuren op een plek ten zuiden van de gebieden waar eerder werd gezocht.

Het schip dat vanaf vandaag weer gaat zoeken, de GO Phoenix, vertrok eind september vanuit Jakarta naar het nieuwe zoekgebied, dat door onder meer het Nederlandse bedrijf Fugro in kaart is gebracht. De nieuwe ‘prioriteitszone’ waar gezocht gaat worden beslaat zo’n 60.000 vierkante kilometer en ligt 1800 kilometer ten westen van Australië. Er is geld beschikbaar om een jaar lang door te zoeken.

Fugro gaat zelf ook met twee schepen helpen bij het zoeken. De Equator en de Discovery slepen elk een onderwatervoertuig. Bij de zoekactie wordt onder meer sonar ingezet. Vanuit de schepen kan ook worden gekeken naar videobeelden die de onderwatervoertuigen maken.

De zoektocht, eerst in de Chinese Zee en ten westen van Maleisië, verplaatste zich in de eerste fase al naar het zuiden maar er werden geen wrakstukken gevonden. De afgelopen maanden lag de zoektocht stil. Op verzoek van Maleisië analyseerden Fugro en andere bedrijven in die tijd de grillige contouren van de zeebodem met sonar om de mogelijke locatie van het vermiste vliegtuig nauwkeuriger te kunnen bepalen.

Verdwijnen MH370 nog altijd een raadsel

Vlucht MH370 tussen Kuala Lumpur en Peking verdween op 8 maart dit jaar van de radar met 239 mensen aan boord. Voor het lot van MH370 ontbreekt die ene plausibele verklaring. De Maleisische regering zegt dat het vliegtuig doelbewust van zijn route is afgebracht, maar voor kaping (mogelijk door een van de piloten), ontbreken motief en harde aanwijzingen. Ook brand en een technische storing lijken onwaarschijnlijk, schreef onze redacteur Hans Steketee vorige maand in nrc.next (€):

Welke catastrofale storing legt wel alle communicatie in één klap plat, maar laat het vliegtuig nog zeven uur doorvliegen? De rechte koers naar het zuiden, eindigend in de oceaan, is consistent met een vliegtuig dat op de automatische piloot doorvliegt tot de brandstof op is. Mogelijk gaat het om een combinatie van oorzaken. De sleutel tot het raadsel blijven de zwarte dozen, die alle technische gegevens, conversaties in de cockpit en achtergrondgeluiden hebben vastgelegd.