Arctic Sunrise mag olietanker van Gazprom niet hinderen

Het actieschip Arctic Sunrise meert aan in thuishaven Amsterdam.
Het actieschip Arctic Sunrise meert aan in thuishaven Amsterdam. Foto ANP/Remko de Waal

Greenpeace mag een tanker die olie van Gazprom wil afleveren bij de haven van Rotterdam niet hinderen. Als de milieuorganisatie dat toch doet, wordt een boete van vijftigduizend euro per keer met een maximum van honderdduizend euro opgelegd.

Dat heeft de rechtbank in Amsterdam vandaag in een kort geding bepaald. Greenpeace meldde vandaag dat het schip Arctic Sunrise gerepareerd is en op weg om te demonstreren tegen de olietanker Michail Oeljanov. Het schip meert naar verwachting zaterdagnacht aan in de haven van Rotterdam en Greenpeace leek van plan dat te verhinderen.

De bevrachter die namens Gazprom handelt, Blueward Shipping Company, had de rechtbank gevraagd dit op voorhand te verbieden.

Onduidelijk wat Greenpeace van plan was

De rechter voerde drie redenen aan waarom Greenpeace het schip niet mag dwarsbomen. Ten eerste is er volgens haar al veel aandacht geweest voor de actie van Greenpeace tegen de winning van olie uit het noordpoolgebied. Bij een eerder olietransport, op 1 mei, kreeg Greenpeace namelijk publiciteit met een actie in de Rotterdamse haven.

Een tweede reden is dat die actie volgens de rechtbank niet vlekkeloos is verlopen. Zo waren er bootjes en zwemmers op plekken waar ze niet mochten zijn en moest de havenpolitie ingrijpen. Uiteindelijk zijn boetes uitgedeeld. De bevrachter leed schade doordat het lossen trager verliep dan gepland. Dat is voor de rechtbank reden om aan te nemen dat ook de nu geplande actie niet vlekkeloos verloopt.

De derde reden is dat Greenpeace, zoals gebruikelijk, niet wil aangeven wat voor acties tegen de tanker staan gepland. Hierdoor is voor de rechtbank niet in te schatten hoeveel hinder de bevrachter van de acties zal ondervinden. De rechtbank bepaalde daarom dat Greenpeace vanaf nu vier weken lang de tanker niet mag bekladden, beschadigen, belemmeren of hinderen bij de vaart, de toegang tot de haven, de lossing of het vertrek.

Schip sinds augustus terug

De Arctic Sunrise werd in september vorig jaar nog geënterd door de Russen, die het schip aan de ketting legden in Moermansk. De actie van de Russen volgde op een protest van Greenpeace bij een boorplatform van Gazprom in de Barentszzee. De bemanning werd aangehouden op verdenking van wat de Russen ‘piraterij’ noemden.

Nederland diende een klacht in bij het Internationaal Zeerechttribunaal. Dat oordeelde in november dat de bemanning moet worden vrijgelaten en het schip moet worden teruggegeven. Aanvankelijk weigerde Rusland, maar in aanloop naar de Winterspelen in Sotsji kreeg de bemanning, die toen al maanden vast zat, amnestie.

De Arctic Sunrise werd pas later vrijgegeven. Het schip keerde in augustus met forse schade terug in Nederland. Greenpeace heeft de belangrijkste reparaties de afgelopen twee maanden uitgevoerd. Voor volgend jaar staat een verdere opknapbeurt op het programma om het schip duurzamer en efficiënter te maken, maar nu kan het schip al in actie komen. (Novum)