Economie

Leuk, als notaris werken voor Hema. Jammer dat het nauwelijks verdient

Nederland, Amsterdam, 19 november 2013 Hema, verzekeringen en notaris, notarisservice, folders foto: Elmer van der Marel
Nederland, Amsterdam, 19 november 2013 Hema, verzekeringen en notaris, notarisservice, folders foto: Elmer van der Marel Foto Hollandse Hoogte

Hij krijgt definitief een plekje binnen de notarispopulatie: de Hema-notaris. De klacht die de Koninklijke Notariële Beroepsvereniging (KNB) indiende tegen de notarisservice van het warenhuis, werd gisteren door de tuchtrechter verworpen.

Goed nieuws voor de notarissen dus?

De ophef die de notarisdienst een jaar geleden veroorzaakte is alleen een groot contrast met het commerciële succes. Winst maken notarissen namelijk niet op de Hema-klanten, zeggen de aangesloten kantoren. Pas bij héle grote aantallen wordt het misschien financieel interessant.

Een testament of samenlevingscontract van de Hema kost 125 euro. Dat zou ongeveer de helft zijn van het normale tarief. Omdat er voor de Hema ook wat moet overblijven, krijgt de Hema-notaris ongeveer 70 procent, blijkt uit de uitspraak van de tuchtrechter. “Het tarief is natuurlijk beroerd”, zegt notaris Steffie Michels van Westland Partners uit Westland.

Hoeveel Hema-klanten ze krijgen, willen de notarissen niet zeggen. Maar het gaat om beperkte aantallen. “Een paar per week”, zegt Lennard Kamps van Basisnotarissen.nl uit Doetinchem. “Vijftien tot twintig per maand”, schat Peter Kooijman van Kooijman Lambert Notarissen in Rotterdam. “Eerder tien dan vijftig per maand”, zegt Steffie Michels.

Toen de notarisservice net was gelanceerd en de “pr-machine van de Hema” volop draaide, was de vraag groter, zeggen de notarissen. Maar vanwege de tuchtzaak heeft Hema de laatste maanden geen reclame meer gemaakt.

Waar doen ze het dan voor?

De Hema-notarisservice trekt mensen die uit zichzelf niet komen, verklaren de notarissen. Jongeren die net samenwonen en een goedkoop samenlevingscontract willen. Of lageropgeleiden die al lang samenwonen en toch maar een testament afsluiten. “Hema-publiek”, vat een aangesloten notaris het samen – hij wordt liever niet bij naam genoemd. En dan: “Niet denigrerend bedoeld, hoor.”

Over het aanboren van een nieuwe doelgroep zijn de Hema-notarissen wel enthousiast. Ze hopen dat klanten die nu zo’n goedkope akte kopen, later terugkomen voor iets dat wél geld oplevert. Maar nieuwe klanten winnen is niet makkelijk, zegt notaris Kooijman:

“We merken dat we geen band opbouwen met de Hema-klanten. We zien ze één keer, sturen ze nog wat nieuwsbrieven, maar dan houdt het op.”

Zijn kantoor gaat binnenkort evalueren of het bij de Hema aangesloten wil blijven.

Niet langer archaïsch

Eigenlijk is het een soort experiment, zeggen verschillende kantoren. Om te kijken of ze de beroepsgroep wat kunnen moderniseren. Voorbeeld: het taalgebruik in de Hema-aktes is begrijpelijk voor iedereen. Een gewone notarisakte is “nogal archaïsch”, zegt notaris Kamps. “Die begint met ‘Heden’. Een Hema-akte gewoon met ‘Ik’.” Mensen die via de Hema komen hebben daardoor “bijna geen vragen” meer, zegt notaris Michels.

Tegelijk is dat ook de kritiek: klanten zouden niet precies weten wat ze tekenen. Niet alleen beroepsvereniging KNB is kritisch. De Consumentenbond merkt op zijn website op dat het niet mogelijk is om iets in de akte te veranderen, waardoor in elk testament wordt vastgelegd dat behalve de bezittingen, ook de schulden worden aanvaard. Wéten mensen dat? Een “uitgebreide uitleg of voorlichting van de notaris” ontbreekt, waarschuwt de bond.

De notarissen vinden dat ze alles netjes toelichten. Vrijwel allemaal bellen ze nieuwe klanten op om te checken of de opgegeven informatie klopt en of alle vragen goed zijn begrepen. Als de klanten de akte daarna krijgen thuisgestuurd zit er opnieuw een toelichting bij. En als ze op het notariskantoor langskomen om de akte te laten passeren, worden er weer controlevragen gesteld.

Ja, het komt heus wel eens voor dat mensen dingen verkeerd invullen, zegt notaris Michels. En nee, dat kunnen notarissen niet altijd weten. Maar, zegt ze, dat gebeurt bij gewone klanten soms ook.