Kop terugroepacties Daar lig je dan, in de kofferbak van je Ferrari

Probleempje met het stuursysteem. Of je je Opel Corsa of ADAM eerst even naar de garage wilt brengen voor je er in verder rijdt. Afgelopen week riep autofabrikant Opel ongeveer 8.000 van zijn auto’s terug. Dat doen autofabrikanten wel vaker. Drie voorbeelden.

General Motors

De Opels zijn niet de eerste wagens die fabrikant General Motors – naast Opel ook eigenaar van Chevrolet en Buick – terugroept. Al ruim twaalf miljoen auto’s moest het Amerikaanse bedrijf dit jaar terughalen, ook in Nederland. Bij die wagens sloeg de motor van rijdende auto’s soms ineens af, door een probleem met het contactslot.

Levensgevaarlijk, want zonder draaiende motor werken ook de remmen, airbags en stuurbekrachtiging niet meer. Ten minste negentien mensen kwamen door de fabrieksfouten van de wagens van General Motors om, schattingen spreken van veel meer verkeersdoden.

En alsof dat niet genoeg is, maakte het bedrijf begin vorige week bekend dat het nog eens tweehonderdduizend auto’s van de weg haalt. Bij de Cadillac XTS en de Chevrolet Impala (2014-2015) kunnen de handremmen zomaar in brand vliegen.

Ferrari

Koop je een sportwagen van 230.000 dollar, heb je nóg geen goede kofferbak. Ferrari roept ruim 3.000 van zijn sportwagens terug - omdat je vast kan komen te zitten in de kofferbak.

Mocht je onverhoopt in het bagageruim vallen en de klep valt dicht, dan kan je er niet zonder hulp uit komen. Zeer gevaarlijk, schrijft de National Highway Traffic Safety Administration: „In het geval dat een persoon zit opgesloten in de kofferbakruimte en de klep niet meer open wil, neemt het risico toe op verwondingen en bestaat zelfs de kans op overlijden.” Ferraribezitters kunnen hun auto bij de dealer langsbrengen.

Toyota

Toyota waarschuwde vorige week voor problemen met de benzineleiding die onder meer in de Lexus RX zit. Die zou bij 20.000 exemplaren wel eens kunnen gaan lekken. Gevaarlijk, want dat kan brand opleveren.

Ook voor het Japanse bedrijf zijn het niet de eerste auto’s die het dit jaar van de weg haalt. Deze zomer riep de automaker wereldwijd al ruim 2 miljoen auto’s terug. Reden? Kapotte airbags.