Dit is een artikel uit het NRC-archief

Politie, recht en criminaliteit

Cultuur

Sorry, je auto werkt niet. Fabrieksfoutje

Foto ANP

Probleempje met het stuursysteem. Of je, als je een Opel Corsa of ADAM hebt, die eerst even naar de garage wilt brengen, voordat je er in verder rijdt. Dit weekend riep autofabrikant Opel ongeveer 8.000 van zijn auto’s terug. Veiligheidsrisico.

Dat doen autofabrikanten wel vaker. Drie voorbeelden.

General Motors

Foto Opel

De Opels zijn niet de eerste wagens die fabrikant General Motors - naast Opel ook eigenaar van Chevrolet en Buick - terugroept. Al ruim twaalf miljoen auto’s moest het Amerikaanse bedrijf dit jaar terughalen, ook in Nederland. Bij die wagens sloeg de motor van rijdende auto’s soms ineens uit, door een probleem met het contactslot.

Levensgevaarlijk. Ook het elektrische systeem kon uitvallen, en de airbags werkten niet. Ten minste negentien mensen kwamen door de fabrieksfouten van de wagens van General Motors om, schattingen spreken van veel meer verkeersdoden.

En alsof dat nog niet genoeg is, maakte het bedrijf begin vorige week ook bekend dat het nog eens tweehonderdduizend auto’s van de weg haalt. Bij de Cadillac XTS en de Chevrolet Impala (2014-2015) kunnen de parkeerremmen zomaar in brand vliegen.

Ferrari

Foto ANP

Koop je een sportwagen van 230.000 dollar, heb je nóg geen goede kofferbak. Ferrari roept ruim 3.000 van zijn sportwagens terug - omdat je vast kan komen te zitten in de bak.

Mocht je onverhoopt in het bagageruim vallen, én de klep valt dicht, dan kan je er niet zonder hulp uit komen. Zeer gevaarlijk, schrijft de National Highway Traffic Safety Administration:

“In the event an individual is trapped in the trunk and the latch system does not release the trunk lid, it increases the risk of personal injury or possibly death.”

Ferraribezitters kunnen hun auto bij de dealer langs brengen.

Toyota

Foto Lexus

Toyota waarschuwde vorige week voor de benzineleiding die onder meer in de Lexus RX zit. Die zou bij 20.000 exemplaren wel eens kunnen gaan lekken. Gevaarlijk, want dat kan brand opleveren.

Ook voor het Japanse bedrijf zijn het niet de eerste auto’s die het dit jaar van de weg haalt. Deze zomer riep de automaker wereldwijd al ruim 2 miljoen auto’s terug. Reden? Kapotte airbags.