Bo&Caro

Bij Vakantieveilingen is iedere consument een winnaar

Bo&Caro gaan elke dag naar een bedrijf. Ze zijn bij aandeelhoudersvergaderingen, productpresentaties of vrijdagmiddagborrels en willen graag weten: wie is hier belangrijk?

Wat: winnen bij vakantieveilingen.nl

Wie: COO Frank van Run, manager category marketing Marieke Bouman en relatiebeheerder Bo Eckhardt

Wie vroeger in de file op de A10 stond kon tenminste nog de showroom van de V&D bestuderen. Nu kijk je bij een ogenschijnlijk doorsnee kantoor naar binnen. Mannen en vrouwen achter een computer. Hier en daar een plant. Maar niets is wat het lijkt.

Hier worden winnaars gecreëerd. Miljoenen per jaar. Misschien ben je er zelf wel een van. Als je tenminste ooit eens iets via de veilingsite gekocht hebt. Pardon, gewonnen hebt. Want zo noemen ze het hier als je het hoogste bod op een weekendje Center Parcs afrekent.

Een dipje tijdens GTST

Het begon allemaal in 2004, toen Marcel Beemsterboer, Dirk Jan Koekkoek en Michael van Beers, de oprichters van Emesa - het moederbedrijf van Vakantieveilingen - besloten een heel bungalowpark in één dag vol proberen te krijgen. Gewoon, kijken of dat lukt. Ze besloten de bungalows bij opbod te veilen en dat werkte als een tierelier.

“Dat komt door het spelelement, dat is heel belangrijk”, legt Marieke Bouman uit. “Vlák voor de veiling afloopt nog snel een hoger bod doen en de andere bieders verslaan. Mensen vinden dat fun.” Inmiddels werken er zo’n 140 man bij Vakantieveilingen en worden er elke dag tussen de vijf- en tienduizend uitjes geveild. Van een midweek in een stacaravan in België tot onbeperkt tapas eten op de Veluwe.

Op dit moment loopt de veiling van kaarten voor de show van hondenfluisteraar Cesar Millan heel goed. “Al vóór de lunch hebben we honderd kaartjes verkocht”, laat Bo Eckhardt, relatiebeheerder in de categorie ‘avondje uit’, zien terwijl ze op een groot scherm met gekleurde staafjes wijst. “Dat zijn alle lopende veilingen. We kunnen precies zien hoeveel mensen er aan het bieden zijn.” De meeste deals worden in de avond gesloten. “Behalve als GTST begint, dan zakt het weer een beetje in.”

Niet de oude door-de-strot-duw-marketing-techniek

Een half jaar geleden werd COO Frank van Run binnen gehaald. “Ik ben een marketing en sales e-commerce jongen pur sang.” Dat betekent dat hij heel goed weet hoe hij bezoekers naar de site lokt én ze laat bieden natuurlijk. “We hebben alleen al een eigen bestand van 3,5 miljoen mensen die we kunnen bereiken.” Maar daar moet je volgens Van Run niet de oude ‘door-de-strot-duw-marketing-techniek’ op los laten. Dus: niet te vaak iets sturen, niet steeds hetzelfde en niets wat voor de klant niet relevant is. Ze proberen op het individu in te spelen. ‘One-to-one marketing’ is het toverwoord. Niet in doelgroepen denken. Van Run glimlacht. “Voor mij is iedereen een consument.”