Zoete vruchtendrank Capri-Sun meest misleidende product

Het Gouden Windei voor het hoofdkantoor van Unilever in 2012. Toen kreeg Becel Pro-activ de prijs. Dit jaar kreeg Capri-Sun de eer.
Het Gouden Windei voor het hoofdkantoor van Unilever in 2012. Toen kreeg Becel Pro-activ de prijs. Dit jaar kreeg Capri-Sun de eer. Foto ANP/ Bas Czerwinski

Ze proberen te doen alsof het drankje gezond is, maar in feite bevat het net zoveel suiker als cola. Vijf suikerklontjes. Capri-Sun Multivitamin, een (kinder)drankje van Coca-Cola, heeft het Gouden Windei voor meest misleidende product van het jaar gekregen.

Foodwatch, de organisatie die sinds 2010 de ‘prijs’ uitreikt, vindt dat ouders worden misleid door de tekst ‘drank met vruchtsappen en bronwater’. “Coca-Cola draagt bij aan het overgewicht onder kinderen; een op de zeven kinderen en jongeren is te dik. Onverantwoord en niet van deze tijd”, schrijft de consumentenorganisatie op haar website.

Capri-Sun won eerder al een soortgelijke verkiezing in Duitsland.

De rest van de top vijf:

2. ‘Ambacht Rundervinken’ van de Albert Heijn. Oordeel Foodwatch: niets ambachtelijks aan: vijf soorten suiker, zeven E-nummers.
3. belVita Breakfast Meergranen van Liga. Oordeel Foodwatch: Liga mag een gezondheidsclaim op de verpakking zetten, maar het product bevat 22 procent suiker
4. Knorr Boeren Groentesoep. Oordeel Foodwatch: Unilever zegt dat er geen smaakversterker in zit, maar dat is technisch gezien niet zo
5. Rosita’s Surinaamse Roti. Oordeel Foodwatch: dit zijn gewoon tortilla’s, heeft niets met Surinaams eten te maken

Eerdere winnaars

Vorig jaar ging de twijfelachtige eer naar Stevia Kristalpoeder van Natrena, geproduceerd door Douwe Egberts. Daar was volgens Foodwatch niets ‘stevia’s’ aan, want 97 procent was kristalpoeder. In 2012 won Becel Pro-activ. De margarine werd gepromoot als product dat hart- en vaatziekten tegen zou gaan, maar dat was nooit bewezen volgens Foodwatch.