Media

Zo krijg je Rotterdam op de internationale mustsee-lijstjes

Foto ANP

Nu komen de media ineens wél naar Rotterdam. De stad die zichzelf altijd het lelijke eendje voelde, werd onlangs door zowel de New York Times als reisgids Rough Guide uitgeroepen tot mustsee-bestemming van 2014. Die uitverkiezing is mede te danken aan de nieuwe Markthal, die vandaag wordt geopend.

Reken er maar op dat Rotterdam opnieuw zal worden geprezen door de internationale pers. Dat is niet voor niets. Want de Markthal is na het nieuwe Centraal Station en wolkenkrabber De Rotterdam de derde attractie die dit jaar opent.

De internationale pers on tour

Maar al die pers krijg je natuurlijk niet zomaar. Hoe doet een stad dat, zorgen voor wereldwijde aandacht? Daarvoor heeft Rotterdam net als veel andere grote steden een bureau voor citymarketing: Rotterdam Partners. Deze maandag ontvangen ze 43 internationale journalisten. Er zitten grote kranten bij – The Guardian, Le Monde, El País, El Mundo, Der Tagesspiegel, La Repubblica.

De groep verzamelt in de Oude Haven, vlakbij de Kubuswoningen. De tour gaat langs de Van Nellefabriek, sinds kort UNESCO-werelderfgoed, het stadhuis en nieuwe stadskantoor van architectenbureau OMA. Vooral belangrijke architectuur dus – precies wat Rotterdam Partners wil laten zien.

Voor koffie en een broodje sta je in de NYT

Rotterdam Partners voedt de journalisten met informatie. Dat deden ze ook toen Rough Guide en de NYT aanklopten toen die bezig waren hun lijstjes samen te stellen. “Dit is een heel voordelige manier om de stad onder de aandacht te brengen”, zegt Judith Boer, persvoorlichter en vandaag een van de reisleidsters. “Drie dagen lang 43 journalisten onderhouden kost ons ongeveer 8.000 euro. Als we een advertentie in een van die kranten zouden kopen, zijn we dat bedrag in één keer kwijt.” De overnachtingen worden betaald door Rotterdam Partners. Boer:

“Laatst kwam er iemand van The New York Times. Stond er een halve pagina over Rotterdam in die krant. Dat heeft ons een koffie en een broodje gekost.”

Het bureau richt zich op de acquisitie van internationale investeerders, op zakelijke bezoekers en toeristen die een weekendje weg willen, vertelt Judith Boer. Vooral die laatste groep moet nu worden aangesproken. “We gaan uit van wat Rotterdam te bieden heeft. Architectuur, goed eten, festivals, kunst en cultuur: dat zijn onze pijlers.”

Behalve dat ze journalisten lokken, gaan ze de grote toeristenbeurzen af in Londen en Berlijn. Daar moeten de touroperators worden verleid. Die moeten ook weten dat Rotterdam heel dicht bij die andere grote attractie ligt: Amsterdam.

Wat het oplevert

Bij Rotterdam Partners zijn 43 fulltimebanen. De stadspromotor krijgt 7 miljoen euro van de gemeente voor twee jaar, de rest komt uit de markt. “Maar dat gaat om een paar ton”, zegt Boer. “En het levert de stad natuurlijk heel veel op.” Hoeveel is moeilijk te zeggen. “Maar het aantal hotelovernachtingen is in het eerste half jaar van 2014 met 13,4 procent gestegen ten opzichte van het eerste half jaar van 2013.”

728.000 keer werd er in een Rotterdams hotel overnacht. Volgens berekeningen van toerismepromotor NBTC (Netherlands Board of Tourism & Conventions) besteedt een dagbezoeker 42 euro per dag. Een buitenlandse toerist geeft dagelijks bijna 130 euro uit.

Simone Sagi is ook mee op de trip. Ze is Brits en werkt vanuit Londen voor NBTC. “Het beeld van molens en grachten is nog steeds heel dominant”, zegt Sagi. “Wat Rotterdam met een stad als Londen gemeen heeft, is de verwoesting door de oorlog. Britten zijn verrast over hoe mooi die lege plekken hier zijn ingevuld.”