‘Deel Tweede Kamer dreigt NS met afstoten spoorlijnen’

Een trein raast door het herfstlandschap. Door vallende blaadjes in combinatie met nattigheid wordt het spoor glad. Dat zorgt ervoor dat treinen langzamer optrekken en moeilijker afremmen. Dit kan leiden tot vertraging of treinuitval.
Een trein raast door het herfstlandschap. Door vallende blaadjes in combinatie met nattigheid wordt het spoor glad. Dat zorgt ervoor dat treinen langzamer optrekken en moeilijker afremmen. Dit kan leiden tot vertraging of treinuitval. Foto ANP/Lex van Lieshout

De NS moet bij het niet nakomen van prestatieafspraken met de overheid worden gedwongen lijnen af te stoten. Een aantal partijen in de Tweede Kamer steunt het voorstel dat de Autoriteit Consument en Markt (ACM) deed om de trajecten beschikbaar te stellen voor andere vervoerders als het spoorwegbedrijf de kwaliteitsdoelstellingen niet haalt, schrijft nu.nl na een rondgang bij Kamerleden.

Regeringspartij VVD en oppositiepartijen CDA en D66 steunen het advies van de ACM over de vervoersconcessie voor het hoofdrailnet. Het huidige boetesysteem voor de NS en spoorbeheerder Prorail werkt volgens de toezichthouder niet, omdat het onvoldoende prikkels geeft om de punctualiteit te verbeteren.

‘Reiziger op één’

De Kamer bespreekt vandaag met staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur de voorwaarden voor de vervoersconcessie voor de komende jaren. D66 en CDA willen in de concessie laten opnemen dat de NS bij herhaaldelijk wanpresteren delen van het hoofdrailnet zou kunnen verliezen. De reiziger moet op één komen, vindt CDA-Kamerlid Sander de Rouwe.

“Het uitgangspunt is dat de reiziger op één komt en als je een paar jaar de afspraken niet nakomt, dan verspeel je het recht op het monopolie. De reiziger is niet geïnteresseerd in de kleur van de trein, maar in de prestaties.”

Stientje van Veldhoven van D66 wil dat de overheid “serieuze prikkels” geeft aan de NS om te presteren.

“Als de NS haar afspraken niet nakomt krijgen andere vervoerders een kans.”

VVD-Kamerlid Betty de Boer stelt dat de mogelijkheid om trajecten af te pakken bij herhaaldelijk wanpresteren in de huidige wet al bestaat. Maar dat is nu een dode letter, zegt De Rouwe, omdat niet duidelijk is in welk geval de concessie kan worden gewijzigd.

Of er in de Tweede Kamer een meerderheid kan worden gevonden voor het voorstel, moet nog blijken. De PvdA vindt het plan maar niets. Kamerlid Duco Hoogland vreest dat buitenlandse partijen als Deutsche Bahn dominanter worden op het Nederlandse spoor.

“Dit is NS pesten ten behoeve van Duitse en Franse staatsbedrijven.”