‘Wij volgen de kijker. We kunnen niet meer afwachten’

De RTL-directeur maakte RTL de best bekeken commerciële tv-groep van Nederland. De toekomst is digitaal.

Bert Habets: „We moeten ons onderscheiden met unieke Nederlandse programma’s.” Foto’s Kippa, Andreas Terlaak

Jullie zijn mijn gabbertjes, zegt Joop (80) met tranen in zijn ogen. Hij slaat zijn armen om Gerard Joling en Gordon. Joop is met hen naar Lourdes. Daar brandt hij een kaarsje voor zijn overleden vrouw. Geer en Goor huilen. Een fragment uit de nieuwe serie Geer & Goor: Waarheen Waarvoor, waarin de zangers ouderen uit hun isolement halen.

Dit is engagement à la RTL. En daarom is Bert Habets fan van beide zangers. „Samen zijn zij puur comedy”, zegt de topman van RTL Nederland. „Maar hun serie gaat ook over de problemen van ouderen. Een belangrijk maatschappelijk thema waarvoor wij aandacht vragen. Net als voor pesten, armoede, zwaarlijvigheid. We blijven zoeken naar die thema’s. Eigenlijk doen we dat al 25 jaar.”

Bert Habets (1971) leidt RTL sinds 2008. Hij maakte het bedrijf de best bekeken commerciële tv-groep van Nederland. En RTL groeide ook in de breedte. Men investeerde fors in digitale activiteiten, speelfilms en live entertainment. Binnenkort volgt een netwerk van YouTube-kanalen, een zogenoemd multichannel network.

In 1989 was (commerciële) tv nog overzichtelijk. Wat vindt u de belangrijkste verandering?

„Televisie kijken is de optelsom geworden van lineaire tv – datgene wat in de gids staat – en alles wat on demand wordt aangeboden. Bij dat laatste gaat het om twee werelden: het terugkijken van uitzendingen die onlangs op tv zijn geweest, catch-up tv, en de digitale diensten van wat vroeger de videotheek om de hoek was. ‘Er is niets op tv, we huren een film.’ Denk aan Netflix en Videoland.”

Kijkt iedereen binnenkort on demand?

„Nee, maar er is wel een enorme verschuiving in kijkgedrag gaande. Die is niet te stoppen. Mensen kijken 3 uur en 20 minuten per dag. Nu is nog geen 5 procent van die tijd on demand. Dat stijgt naar 15 tot 20 procent de komende drie tot vijf jaar. En daarom moeten wij de kijker volgen. We kunnen niet meer afwachten.”

Blijven de ‘gewone’ zenders RTL 4, 5, 7 en 8 dan nog uw vlaggeschepen? Waarover je praat bij het koffieapparaat?

„Ja, zeker nog de komende 25 jaar. We blijven relevant, omdat we heel sterk hebben ingezet op nieuws en actualiteiten en omdat we vijf jaar geleden de keuze hebben gemaakt om meer Nederlandstalige programma’s te maken. Zenders die sterk leunen op Amerikaanse series en films krijgen het een stuk moeilijker. Juist zulke programma’s gaan mensen steeds meer kijken via Netflix.”

Nederlandse producties zijn duur.

„Het is een langetermijninvestering om relevant te blijven voor de Nederlandse kijker. Het is ook een investering voor ons hele bedrijf. Series zijn populair, ze worden ook heel erg ‘gebingeviewd’ – via Videoland en RTL XL. Vaak levert een serie ook een script voor een speelfilm op. In december komt bijvoorbeeld de tweede film van Gooische Vrouwen uit. En bij eigen producties kunnen wij ook beter samenwerken met adverteerders.”

Verandert het ‘nieuwe kijken’ ook de ouderwetse televisie?

„Tot drie jaar geleden hadden wij hier verhitte discussies met dramaproducenten. Wij wilden per se dat elke aflevering een kop en een staart zou hebben. Dat is 180 graden gedraaid. Een aflevering moet nu eindigen met een cliffhanger. Je wilt kijkers verleiden om dóór te kijken. Dat geeft een creatieve impuls bij schrijvers en producenten.”

Vorig jaar kocht u Videoland, RTL’s antwoord op Netflix. Is dat een succes?

„Videoland Unlimited via KPN loopt zeer voorspoedig. Maar de onlinedienst rechtstreeks voor kijkers kost meer tijd dan ingeschat. Eigenlijk moet je Netflix nabouwen – dat verwacht de consument. We wilden voor de zomer beginnen; dat wordt nu fors na de zomer.”

Wie Netflix wil nadoen, moet ook een systeem van aanbevelingen bouwen.

„De kijker op die manier informeren is het grootste thema bij on demand-tv. Ook wij kunnen steeds beter op basis van historisch kijkgedrag voorspellen wat jij nu wilt zien. Sinds een jaar hebben we een eigen afdeling die zulke big data analyseert en aanbevelingen geeft bij Videoland.”

Heeft Netflix niet al een onoverbrugbare voorsprong genomen?

„De markt is groot genoeg voor een tweede speler. Wij moeten ons onderscheiden met unieke Nederlandse programma’s. Elke maand moeten we de abonnees verrassen met iets bijzonders. Met nieuwe series bijvoorbeeld. Ik heb gisteren de eerste beelden gezien van de eerste Videoland Original, exclusief voor abonnees: De Zwarte Tulp. De serie gaat over twee rivaliserende families in de bollenstreek. En er volgen meer Originals.”

Waarom bouwt RTL een multichannel network, een verzameling kanalen op YouTube?

„Een mcn is een verlengstuk geworden van reguliere tv. Vooral jongeren brengen steeds meer tijd door op YouTube. Daarom willen wij ons ook in die wereld organiseren. Dat vragen adverteerders ook.

„Wij gaan YouTube-talent ondersteunen, zorgen dat hun video’s beter worden bekeken en advertenties voor ze verkopen, Dat kan voor een comedian zijn of voor iemand die make-uptips geeft. Zij kunnen vervolgens doorstromen naar de tv, live entertainment, onze films. We staan op het punt een aantal talenten vast te leggen.

„We nemen geen netwerk over, maar we gaan wel gebruikmaken van de kennis van RTL Group. De groep heeft onlangs belangen genomen in de wereldwijde mcn’s BroadbandTV en Stylehaul. Zo moeten wij blijven pionieren en grenzen verleggen om ook de komende 25 jaar succesvol te zijn.”