Weer moeten miljoenen onbetrouwbare auto’s terug

Wat gebeurde er in Amerika terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

De Amerikaanse auto-branche blijft worstelen met een nogal essentieel punt: de veiligheid van de wagens. Zuinigheid, navigatiesoftware, allemaal leuk. Maar de belangrijkste vraag is toch of je een gerede kans hebt om heelhuids van A naar B te komen.

Lang niet altijd, geeft ook Toyota weer toe. Bijna 700 duizend Tacoma pickuptrucks worden teruggehaald. In dit geval zijn de schokbrekers zwak in de modellen 2005-2011. Ze zouden kapot kunnen gaan en de benzinetank doorboren. Bad news, lijkt ons.

Vorige week zagen ook Ford en Chrysler zich gedwongen om de eigenaren van bepaalde modellen te waarschuwen; 1,2 miljoen auto’s in totaal. En intussen staat vast dat zeker 23 mensen zijn omgekomen door de problemen bij GM, die leidden tot fatale ongelukken.

Ook leuk voor moeders

Aandelen die ‘belachelijk doen’ zijn er genoeg op Wall Street. Zo snel zo veel aan waarde winnen? Dat kan niet goed gaan. Het werd over Apple gezegd - maar niet zo vaak meer. Nu is GoPro de nieuweling die insane doet op de beurs, en dat terwijl de maker van sportieve videocamera’s pas een paar maanden genoteerd is.

GoPro handelt voor iets onder de negentig dollar, na de beursgang in juni op 30 dollar. Op BusinessInsider noemt analist Henry Blodget die koers inderdaad insane, maar dat kan de beleggers niet deren. Nog niet, zegt Blodget; tot de werkelijkheid van een nauwelijks winstgevend, gehyped bedrijf doordringt.

Intussen komt GoPro met nieuwe modellen voor ‘gewone gebruikers’, ook zij die niet aan parachute-springen, skateboarden, extreem snowboarden of surfen doen. Er komt een goedkope camera voor 130 dollar (102 euro) om “iedereen van moeders tot filmmakers” aan te spreken, schrijft Wired.

Iedereen snackt

Twitter avatar USATODAY USA TODAY When it comes to treats, the world chooses chocolate. http://t.co/kLclHZT700 http://t.co/vNWm19XsF3

Een aardige investering kan in de voedingsbranche te vinden zijn. De makers van bonbons, chips en mueslirepen. Volgens nieuwe, grootschalige research van onderzoeksfirma Nielsen snacken we wereldwijd zo veel dat er in de branche zo’n 195 miljard euro omgaat.

Van iedereen op aarde geeft 91 procent toe zeker een keer per dag een tussendoortje te nemen. Bijna de helft eet chips of twee powerbars in plaats van een volwaardig maal. In de meeste landen maakt de simple snack opmars: fruit, notenreep. Maar in de VS zijn chips veruit het populairst. Alles bij elkaar is chocola de nummer 1.

Volgens James Russo van Nielsen verandert hierdoor de manier waarop we eten - wat op zijn beurt de voedingsindustrie ook verandert. “En snacking wordt alleen maar groter”, zegt hij.