Publiek houd je altijd op afstand

Het stunten met trekkers en trucks is populair. Er zijn veel regels voor. Experts noemen het ongeluk met de monstertruck in Haaksbergen afgelopen weekend dan ook ongelooflijk.

Stuntman Gino Winter, eigenaar van Stunt Movie Production uit Duitsland, vindt het onbegrijpelijk dat in Haaksbergen met een monstertruck is gestunt terwijl aan alle kanten publiek stond. „Ik zou nooit willen werken met publiek rondom. Je moet een uitloop hebben.”

Winter besloot gisteren vijf shows in het oosten van Nederland af te gelasten uit piëteit met de slachtoffers van het ongeluk zondag in het Twentse Haaksbergen, toen een monstertruck van een Nederlands stuntteam uit Vijfhuizen het publiek inreed. Daarbij vielen drie doden, onder wie een jongetje van vijf, en raakten 23 mensen gewond, van wie er nog 13 in het ziekenhuis liggen. De shows waren vandaag en de komende week gepland in Tubbergen, De Lutte, Ommen, Nijverdal en Raalte. „Als het bedrijf de show zelf niet had afgelast, hadden wij het gedaan’’, zegt een woordvoerder van de gemeente Tubbergen.

Winter zegt bijna niet te kunnen geloven wat er in Haaksbergen is gebeurd. „Als organisatie moet je zorgen voor de veiligheid, maar ook als stuntman heb je een verantwoordelijkheid. Het is voorgekomen dat ik een show heb gestopt omdat ik vond dat het publiek niet veilig stond. Ik heb gezegd: ‘Die mensen moeten eerst weg, daar.’ Als stuntman wil je geen risico nemen met je publiek.”

Stunt Movie Production toert al acht jaar door Nederland met auto’s, quads, motoren en monstertrucks. Vanaf het voorjaar geeft het bedrijf op meerdere locaties per week shows. Winter vraagt zelf vergunningen aan bij gemeenten. De kaartverkoop houdt zijn bedrijf in eigen hand. Volgens de gemeenten informeert Stunt Movie Production hen vooraf over de veiligheidsmaatregelen die daarna vaak onderdeel uitmaken van de vergunning. Zo zorgt het bedrijf ervoor dat het publiek aan één kant wordt opgesteld. Drie zijden, waaronder de twee rijrichtingen van de voertuigen, zijn vrij van publiek.

Het stunten met trucks en tractoren wint aan populariteit, vooral in het oosten en zuiden van het land. „Deze evenementen zijn een manier om het platteland te vieren, en bovendien trekt het veel mensen uit het hele land die in dat platteland iets herkennen van de identiteit van Nederland”, zegt onderzoeker Sophie Elpers van het Meertens Instituut, dat de cultuur van het alledaagse leven bestudeert.

Komend weekeinde staat in het kerkdorp Boerdonk van de Oost-Brabantse gemeente Veghel weer een trekkertrek op het programma. „Wij hopen op mooi weer en drieduizend bezoekers”, zegt secretaris Dennis Bouwe van de organiserende stichting. Gisteravond is het bestuur in extra vergadering bijeen geweest. Bouwe: „Na het ongeluk in Haaksbergen wilden we iets extra’s qua veiligheid doen. Het publiek staat bij ons op tien meter langs de rijrichting van de trekkers. Voor alle zekerheid gaan we nu vangrails op de kop tikken.”

Het fenomeen trekkertrek en truckpulling is „onvergelijkbaar” met het stunten van monstertrucks, zeggen organisatoren. Het is de berijders van trucks en tractoren niet te doen om stunts maar om een zogenoemde sleepwagen zo snel en zo ver mogelijk over een parcours van doorgaans honderd meter lengte te trekken. „Ik schrok enorm van het ongeluk”, zegt voorzitter Henk Nieuwenhuis van de Vereniging Truckpulling Nederland. „Heel erg triest.” De snel groeiende vereniging Truckpulling organiseert jaarlijks een competitie tussen ruim dertig teams die op verschillende locaties trekken aan de tien bekendste sleepwagens met namen als Hyproslee en Stille Wille. Nieuwenhuis: „Wij worden ingehuurd maar we komen alleen als aan alle voorwaarden is voldaan.” Die voorwaarden zijn niet kinderachtig, zo blijkt uit een lange lijst eisen en reglementen voor deelnemers en voor de organisatie. „De organisatie draagt zorg voor alle benodigde maatregelen om de veiligheid van zowel deelnemers als publiek en organisatie te waarborgen, voor zover als redelijkerwijs van de organisatie verwacht mag worden.” De regels zijn aangescherpt na een dodelijk ongeval in Engeland tien jaar geleden, toen een deel van de sleepwagen los raakte en de chauffeur omkwam.