Jean Paul Gaultier: afscheid in stijl

Na 38 jaar zegt de Franse ontwerper Jean Paul Gaultier de prêt-à-porter vaarwel. Zijn laatste show was een ‘missverkiezing’.

Foto AFP

Twee enorme kanonnen spoten goudkleurige confetti de zaal in, het gordijn ging neer en een modehoofdstuk was afgesloten. Jean Paul Gaultier (62), in de jaren tachtig en negentig een van de invloedrijkste modeontwerpers ter wereld, liet zaterdagavond zijn allerlaatste prêt-à-portercollectie zien; in de toekomst zal hij zich alleen nog bezighouden met haute couture, zijn geuren en speciale projecten.

De Franse ontwerper, die 38 jaar geleden zijn eerste collectie maakte, nam afscheid in stijl. De Parijse bioscoop Rex, waar het door de honderden belangstellenden die zich voor de ingang hadden verzameld bijna onmogelijk was binnen te komen, was het decor voor een missverkiezing – élection de Miss Jean Paul Gaultier 2015.

De show, of liever gezegd: voorstelling, die werd bijgewoond door ontwerpers als Alber Elbaz van Lanvin en Rick Owens en vedettes als filmster Catherine Deneuve, begon met een ballet op een showtrap, waarna de verschillende categorieën hun opwachting maakten: modellen waren verkleed als mededingers naar titels als Miss femme de footballeur (glitters, korte jeansbroekjes), Miss smoking (smokings) en Miss vintage (dames op leeftijd in feestjurken). De allerleukste: Miss rédactrice de mode, waarvoor jonge modellen waren verkleed als legendarische modevrouwen als Grace Coddington en Carine Roitfeld. Twee missen deden nog een kleine bitch-fight, voordat Gaultier eindelijk het podium op rende en de emotie in de zaal voelbaar werd.

Gaultier stopt met prêt-à-porter omdat hij, zo zei hij twee weken geleden, genoeg heeft van het hoge tempo en de commerciële druk van de hedendaagse mode. Maar feit is dat zijn collecties de laatste jaren meestal matig worden ontvangen. Gaultiers combinaties van Parijse chic en straatmode, zijn ondergoed gedragen als bovengoed, zijn mannenkleren voor vrouwen en andersom, zijn ironie: ooit was het allemaal baanbrekend en trendsettend. De laatste jaren doet de stijl, waaraan de ontwerper altijd trouw is gebleven, gedateerd aan. Het kan bijna niet anders, of dat heeft gevolgen gehad voor de verkoop.

Ook Viktor & Rolf hebben succesvollere tijden gekend. Rond 2000 behoorden hun shows tot de opwindendste van de Parijse modeweek, maar de laatste jaren is de magie er af, al is hun parfum Flowerbomb nog steeds een enorm succes.

In plaats van in een grote tent in de Tuilerieën showde het Nederlandse duo ditmaal in de residentie van de Nederlandse ambassadeur in Parijs, waar plaats was voor maar een fractie van het aantal mensen dat normaal wordt uitgenodigd. Of het nou een noodgedwongen schaalverkleining was of niet: dankzij het beperkte aantal plekken was er weer ouderwetse buzz rond de show.

Hun conceptuele kledingstukken bewaren Viktor & Rolf tegenwoordig voor hun haute-coutureshows, waarmee ze vorig jaar weer zijn begonnen, en ditmaal was er ook geen sprake van een spectaculair decor.

De collectie voor voorjaar 2015 was niettemin een van de beste van de laatste tijd: sportief, draagbaar, jong en een tikje eigenzinnig. Op wielrenbroekjes, leggings en pantalons met een sportieve zijstreep kwamen asymmetrische tops en jurkjes van netstof met een fel gekleurd bloemdessin, bij wijde rokjes eveneens asymmetrische truitjes, die nieuwerwets strak waren.