Cashen met webwinkelen

Schoenen- en kledingverkoper Zalando schermt met indrukwekkende cijfers, maar maakte nog nooit winst.

Bewerking Fotodienst NRC

Een spannende week op de Duitse beurs. Morgen maakt de Duitse online schoenen- en kledingverkoper Zalando zijn entree. Donderdag volgt Rocket Internet, een e-commercebedrijf dat geld steekt in beginnende internetfirma’s en al van meet af aan aandeelhouder is van... Zalando.

Europa’s grootste schoenenverkoper brengt 11,3 procent van zijn aandelen naar de beurs en hoopt hiermee ruim 600 miljoen euro op te halen. De webwinkel gaat voor 21,50 euro per aandeel naar de beurs, zo maakte de Zweedse grootaandeelhouder Kinnevik gisteravond bekend. De marktwaarde van Zalando komt bij deze prijs uit op 5,35 miljard euro.

Rocket Internet hoopt meer op te halen: 750 miljoen euro. De introductieprijs van dat aandeel ligt tussen 35,50 en 42,50. Rocket zou 6,2 miljard euro waard zijn. Vanwege de enorme aandacht van beleggers voor het aandeel is de beursgang een week vervroegd; oorspronkelijk zou Rocket op 9 oktober naar de beurs gaan.

De verwachte opbrengst van de twee Duitse bedrijven is lager dan die van eerdere beursgangen van internetbedrijven als Facebook (16 miljard dollar, in 2012), Twitter (1,8 miljard, in 2014) en Alibaba (25 miljard dollar, vorige maand).

Zalando is in 2008 in Duitsland opgericht. Het hoofdkantoor zit in Berlijn, de drie grote distributiecentra zijn gevestigd in Mönchengladbach (nabij Venlo), Erfurt (Thüringen) en Brieselang (bij Berlijn).

Aanvankelijk verkocht de webwinkel uitsluitend schoenen, maar inmiddels bedraagt de omzet uit schoenen minder dan de helft van de totale omzet. Zalando verkoopt behalve schoenen nu ook (sport)kleding en accessoires, waaronder tassen, riemen en horloges.

Zes jaar na de oprichting haalt Zalando een omzet van meer dan 2 miljard euro. De webwinkel verkoopt 150.000 artikelen van 1.500 merken, telt bijna 7.500 werknemers (exclusief tijdelijke krachten) en is actief in vijftien Europese landen.

Veertig miljoen pakketjes

De site trekt ruim 100 miljoen bezoekers per maand, van wie 13,7 miljoen vaste klanten. Dit jaar bezorgt Zalando naar verwachting 40 miljoen pakketjes, zo staat in het prospectus dat Zalando voorafgaand aan de beursgang publiceerde, met daarin alle relevante financiële informatie.

Waarom zou iemand aandelen Zalando willen kopen? Want ondanks de indrukwekkende getallen waarmee het bedrijf schermt, heeft de online schoenen- en kledingverkoper nog geen boekjaar met winst afgesloten. Vorig jaar maakte Zalando zelf bekend dat het in zijn kernmarkten – Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland – quitte had gespeeld. De overige landen bleven echter voor verliezen voor de hele groep zorgen. De verliezen van de afgelopen jaren waren aanzienlijk: 23,1 miljoen euro in 2010, 59,7 miljoen in 2011, 85,1 miljoen in 2012 en 116,6 miljoen in 2013.

Ondanks het feit dat Zalando in de eerste helft van dit jaar een bescheiden winst wist te boeken (12 miljoen euro op een omzet van ruim 1 miljard), verwacht het bedrijf in het hele boekjaar opnieuw verlies te lijden. De kosten komen hoger uit dan de opbrengsten. Alleen met de beursgang is al meer dan 28 miljoen euro gemoeid.

In het prospectus vermeldt Zalando nadrukkelijk dat er „geen garantie” is dat het bedrijf „winstgevend wordt of blijft”.

Een van de redenen voor de verliezen is het feit dat klanten 50 procent van alle bestelde artikelen terugsturen. Zalando rekent geen bezorg- en retourkosten en geeft klanten honderd dagen bedenktijd. Het gevolg is dat klanten schoenen en kleding geregeld in meerdere kleuren en maten bestellen en niet schromen meer terug te sturen dan te kopen.

Minder budget voor marketing

In zijn prospectus verklapt Zalando op welke manieren het in de toekomst zijn winst wil verhogen. De meest verrassend is dat de online schoenenverkoper die bekendstaat om zijn grappige dan wel bloedirritante reclamespotjes (de meningen verschillen), zijn marketingbudget fors gaat verlagen. Zalando verwierf juist naamsbekendheid dankzij een agressieve advertentiestrategie.

Daarnaast wil Zalando meer vragen van zijn kleding- en schoenenleveranciers. Zij moeten de webwinkel meer inkoopvoordelen gunnen en meer risico’s dragen voor de niet-verkochte voorraden.

Voor de beursgang worden nieuwe aandelen uitgegeven; de huidige eigenaren van Zalando houden hun belang. Na morgen zijn zij dan ook een stuk vermogender. Op papier welteverstaan, want zolang zij hun aandeel niet verkopen, levert de beursgang ze alleen virtueel geld op.

De belangrijkste aandeelhouders van Zalando zijn de Zweedse investeringsmaatschappij Kinnevik en Rocket Internet. Kinnevik, dat 36 procent van de aandelen bezit, heeft sinds 2010 naar eigen zeggen 5,5 miljard euro geïnvesteerd in de online schoenenverkoper. Rocket Internet was bij de oprichting van Zalando betrokken.

De eigenaren bezweren dat zij de opbrengst van de beursgang niet in hun zak steken, maar investeren in verdere groei, zoals expansie naar nieuwe markten. Ook acquisities sluiten zij niet uit.