Boete van 2,7 miljoen voor KPN wegens concurrentievervalsing

KPN informeerde zijn concurrenten niet op tijd over een nieuwe zakelijke dienst die zij zelf ging aanbieden.

Toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft telecombedrijf KPN een boete opgelegd van 2,7 miljoen euro voor concurrentievervalsing. Dat heeft de ACM gisteren bekendgemaakt.

KPN heeft concurrenten die gebruikmaken van zijn netwerk niet op tijd geïnformeerd over een nieuwe zakelijke dienst die het ging aanbieden. KPN is sinds 2009 verplicht om concurrenten over nieuwe diensten te informeren en hun de gelegenheid te bieden die dienst zelf ook aan te bieden aan zakelijke klanten. KPN beheert een groot deel van het landelijke telecomnetwerk. Door dit verplicht open te stellen voor derde partijen moet oneerlijke concurrentie worden voorkomen.

Het gaat om de zogeheten *21-dienst, een zakelijke doorschakeldienst. KPN heeft de fout in 2013 hersteld, aldus de ACM.

KPN heeft eerder soortgelijke fouten gemaakt, bij het aanbieden van onder meer breedbanddiensten op het glasvezel- en kopernetwerk. Eerder dit jaar kreeg KPN nog een boete van 30 miljoen euro voor een andere vorm van concurrentievervalsing. KPN verwerkte kortingen in zijn offertes voor vaste telefonie aan overheidsorganisaties. Die kortingen verzweeg het voor concurrenten. Zij rekenden hogere prijzen en verloren de aanbestedingsprocedure. „Dat is slecht voor de concurrentie en dus voor consumenten en bedrijven. Die betalen uiteindelijk de rekening”, aldus de ACM.