Zet bij een mager model: ‘ondergewicht’

Foto’s van broodmagere modellen kunnen tienermeisjes ontevreden maken over hun eigen lijf. Maar dat gebeurt niet als er een relativerende tekst bij staat of als leeftijdsgenoten er nuchter commentaar op leveren. Dat ontdekt communicatiewetenschapper Jolanda Veldhuis, die donderdag (2 oktober) promoveert aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Veldhuis maakte covers van meidentijdschriften na met een foto en teksten daaromheen.

Als bij een foto van een model in bikini staat dat zij ondergewicht heeft, voelen pubermeisjes zich minder ontevreden over zichzelf dan wanneer er staat dat het model een normaal gewicht heeft. Een ‘bewust makende’ waarschuwing dat het bekijken van magere modellen je zelfbeeld verandert, heeft dat effect niet.

Ook reacties van leeftijdsgenoten op dunne modellen doen ertoe. Dat testte Veldhuis met schermafbeeldingen van een model op YouTube met commentaren daaronder. Als andere meiden een onrealistisch dun model bestempelen als ‘iemand met maar een paar kilo ondergewicht’ voelen de tienermeiden zich ontevredener.

Massamedia kunnen de negatieve gevolgen voor jonge meiden bij het zien van dunne modellen tegengaan met passende teksten, volgens de onderzoekster. Regels voor het gebruik van verplichte labels en disclaimer-informatie over digitale aanpassingen aan foto’s van modellen worden overwogen in onder meer het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Israël.