Vlammen op Schumanns as

Meesterhoboïst en componist Heinz Holliger (1939) heeft een fascinatie voor de muziek van Schumann, óók als die niet meer bestaat. In 1893 verbrandde Clara Schumann de Vijf Romances voor piano en cello die haar echtgenoot veertig jaar eerder had gecomponeerd. Er is niets van over, behalve een verwijzing in een brief. Op basis daarvan, met gebruikmaking van muzikale vertalingen van letters en cijfers (Schumanns initialen, geboortedata), heeft Holliger het werk opnieuw ‘verzonnen’, maar dan in zijn eigen idioom. Holligers Romancendres (cendres betekent ‘as’) is een bezeten reflectie op schoonheid en vernietigingsdrift. De piano wordt uitgebeend, de cello kermt, vaak zijn de instrumenten amper te onderscheiden. De uitvoering van Daniel Haefliger (cello) en Gilles Vonsatel (piano) is voortreffelijk, de geluidskwaliteit kristalhelder. Romancendres (2003), al eerder op cd uitgebracht, gaat hier vergezeld van de Chaconne voor cello (1975) en de Partita voor piano (1999).