Boekverfilmingen zorgen voor een grotere interesse in het boek waar de film oorspronkelijk op is gebaseerd. Toch? Voor The Hunger Games gaat het op. Voor The Maze Runner ook?
James Dashners boekenserie, waarvan de verfilming vorig week in de Nederlandse bioscopen verscheen, werd na uitkomst in 2007 door Amerikaanse leerlingen steeds meer gelezen. Maar de absolute piek (zie illustratie hierboven) kwam in mei 2014, enkele maanden voordat de film daadwerkelijk in de bioscoop verscheen. Toen lazen zo’n 10.000 Amerikaanse leerlingen het boek, blijkt uit gegevens van Renaissance Learning, een Amerikaans onderzoeksbureau dat leesgegevens verzamelt van 30% van de Amerikaanse scholen - 30.000 scholen en zo’n 10 miljoen leerlingen. Gemiddeld had het boek rond de 4000 lezers.
Leeshonger
Gevolg van de boekverfilming? Kan, maar zeker is het niet schrijft The Atlantic.
‘Er is hier sprake van een kip-of-eivraag. Werd het boek populairder vanwege de film, of is de film gemaakt omdat producenten zagen dat de serie onder jongeren veel werd gelezen? Waarschijnlijk een beetje van beide.’
Bij The Hunger Games, de verfilming van Suzanne Colllins’ boekenserie, is de relatie overigens duidelijker te leggen. De eerste verfilming uit die reeks verscheen in maart 2012.
En juist in die maand, en de daarop volgende maand, werd het boek bovengemiddeld veel gelezen door Amerikaanse studenten. Niet de gemiddelde 30.000, maar rond de 150.000, en zelfs daarboven. De oranje staaf hieronder geeft de maand aan waarin de film is verschenen.

Echte vragen
Maar een boekverfilming is geen garantie voor succes, benadrukt The Atlantic. Van F. Scott Fitzgeralds The Great Gatsby werden na het verschijnen van de film in 2013 niet noemenswaardig meer boeken verkocht. Waarom The Hunger Games en waarschijnlijk dus ook The Maze Runner op beide fronten succesvol zijn? Thomas de Veen denkt een verklaring gevonden te hebben. In nrc.next schrijft hij:
‘Echte vragen. Behalve dat het een lekkere actiefilm is, met knappe jonge mensen die door een labyrint rennen, door de regisseur op een meeslepende manier in beeld gebracht, stelt The Maze Runner fundamentele vragen. Om met de filmrecensent van deze krant te spreken: ‘vragen over leiderschap, groepsvorming, vrije wil, vrijheidsdrang en angst voor het onbekende’. [..] Die wezenlijke vragen lijken ook de reden dat de boekenserie sinds deze zomer net zo populair is als The Hunger Games, en dat de film meer publiek trok dan menige rechttoe rechtaan actiefilm.’
Is het veilig om te zeggen dat het lezen wordt bevorderd door boekverfilmingen? The Atlantic vindt van wel:
‘Ben je als ouder bang dat je kind het boek niet meer gaat lezen na het zien van de film? Niet nodig. Data suggereert dat je je over andere zaken druk moet maken.’