Na bijna twee weken staken zijn de piloten van Air France gisteren weer aan het werk gegaan. Naar verwachting vliegt Air France vanaf morgen volgens dienstregeling.
Het conflict tussen de directie en pilotenvakbond SNPL Air France ALPA is echter niet opgelost. De vakbond heeft „in het belang van de reizigers en de onderneming” de staking beëindigd nadat een zoveelste onderhandelingsronde, zaterdagnacht, geen oplossing bracht.
De staking heeft Air France-KLM volgens de directie tussen de 250 en 300 miljoen euro gekost, naast veel ongemak voor reizigers. De Franse premier Valls stelt in een verklaring dat de staking de nationale economie veel schade heeft toegebracht.
Inzet van het arbeidsconflict is de ontwikkeling van Air France-KLM dochter Transavia als budgetmaatschappij. Volgens de directie kan Air France-KLM op de Europese markt alleen overleven door de concurrentie aan te gaan met prijsvechters als Ryanair, easyJet en Vueling. Voorwaarde daarvoor is een aparte onderneming die de kosten zo laag mogelijk houdt.
De piloten vrezen verlies aan werkgelegenheid en slechtere arbeidsvoorwaarden door overheveling van hun banen van Air France naar Transavia. Vorige week deed de directie een forse concessie aan de stakers: het plan voor een nieuwe Europese divisie van Transavia, met vestigingen buiten Nederland en Frankrijk, werd geschrapt. De piloten verzetten zich echter ook tegen de uitbreiding van Transavia France, omdat de salarissen daar lager en de productiviteitseisen hoger zijn dan bij Air France.
De verklaringen van beide partijen over het einde van de staking maken duidelijk hoe slecht de verhoudingen nog steeds zijn. De Air France-directie wil Transavia France nu zo snel mogelijk uitbouwen met meer vliegtuigen, onder „de geplande competitieve economische en sociale voorwaarden”. Air France-piloten kunnen op vrijwillige basis overstappen naar Transavia. Pilotenbond SNPL voelt zich geschoffeerd door deze aankondiging, meteen na hun handreiking.
De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) steunt de Franse piloten. Volgens president Steven Verhagen gaat het zijn collega’s niet per se om gelijke arbeidsvoorwaarden bij Air France en Transavia. Over die voorwaarden kan worden onderhandeld. „Het gaat om het beschermen van werkgelegenheid. Dit plan klopt in de basis niet: binnen één bedrijf laat je de ene poot groeien ten koste van de andere. Werknemers binnen de onderneming worden tegen elkaar uitgespeeld. Als de directie zijn zin krijgt, gaan ze in Nederland ook een wig drijven tussen de piloten.”
In de publieke opinie staan de piloten op achterstand, ze staan bekend als verwend en goed betaald. Verhagen: „Dat is vooral propaganda van de directie. We trekken ons teflon pak aan en laten dat van ons afglijden.”