Rekening niet betaald? Het incassobureau geeft je korting

De een doet het met een kaartje.

De ander per mail.

Want ja, het kan: flinke korting krijgen op vorderingen waarmee een incassobureau je bestookt. Dat bevestigt ook bureaudirecteur Jeanine van Noordenne van brancheorganisatie NVI. “Het is een kosten/baten-analyse.” Ze zegt dat incassobureaus bij oude vorderingen soms kortingen aanbieden om zo van het dossier af te zijn.

“De kunst van het vak is om mensen te bewegen om te betalen.”

Stimuleren

Directeur Tom Garssen van Intrum Justitia zegt al een aantal jaren kortingen aan te bieden. Hij benadrukt dat het “een beperkt aantal gevallen” betreft. “Wij gaan altijd uit van volledige betaling.” Maar bij oude vorderingen of vorderingen bij mensen met beperkte betaalcapaciteit wordt soms korting aangeboden “om de debiteur te stimuleren om te betalen”.

Dat is ook de insteek van Incassade Deurwaarders en Incasso, afzender van de kortingskaart van 50 procent. “Wij willen debiteuren motiveren om contact met ons op te nemen”, zegt directeur Paul Otter.

De bij de NVI aangesloten leden dekken ongeveer 70 procent van de incassobranche. Uit jaarcijfers blijkt dat ze eind vorig jaar gezamenlijk 3,6 miljoen incassozaken in behandeling hadden, goed voor 6,3 miljard euro. Hoeveel daarvan niet betaald wordt willen betrokken partijen niet zeggen, maar dat wanbetalers een probleem zijn wel.

Universitair onderzoek

Vandaar ook dat Incassade de Rijksuniversiteit Groningen inschakelde om onderzoek te doen naar “een nieuwe manier van incasseren”. Onder ruim 8.000 ‘klanten’ met een betalingsachterstand deed men vorig jaar een proef waarbij Incassade motivatiekaarten opstuurde.

Doel was om klanten aan te sporen contact op te nemen en sommatiebrieven niet te negeren. De conclusie is dat sommige kaarten zorgen voor een duidelijke toename in klantencontact. De onderzoekers schrijven dat de gemiddelde responstoename 12,5 procent is en dat er voor “gerechtsdeurwaarders-en incassobureaus veel te winnen valt met het toepassen van psychologische inzichten”.

“Als je begint met communiceren, kun je incasseren”, zegt Incassade-directeur Otter. Volgens hem blijkt uit onderzoek dat bang maken of ingewikkelde taal gebruiken niet werkt. Het kortingskaartje is een uitvloeisel van het onderzoek en is tot nog toe twee keer verstuurd aan een groep debiteuren. De kaart is onderdeel van een bredere benadering waarbij iedere debiteur en iedere schuld apart wordt benaderd.

“Bij een bancaire vordering zoals een restschuld op de hypotheek van tienduizenden euro’s kan ik wel een briefje sturen dat men binnen twee dagen moet betalen, maar dat gaat niet gebeuren.”

Kunnen consumenten om korting vragen?

Waarom niet? Al is de kans aanzienlijk dat je bij de eerste brief ‘nee’ te horen krijgt. Incassobureaus zijn ook niet gek en zullen niet direct korting aanbieden, of het moet zo zijn dat je al enorm in de schulden zit. Ze maken de afweging hoe ze zoveel mogelijk van de openstaande bedragen kunnen ophalen. Intrum-directeur Garssen:

“Straks staat in de krant dat je na een jaar korting krijgt. Dat is absoluut niet het geval. Het is een uitzondering.”