Flink cashen met boybands? Nou, nee

Foto ANP

Tienermeisjesharten kloppen vandaag iets harder. De eerste single van het nog uit te komen nieuwe album van de Britse boyband One Direction is vanaf vandaag wereldwijd te beluisteren.

De jongens zijn, in ieder geval in Nederland, niet langer de enige succesvolle boyband: na de hausse in de jaren negentig met groepen als Take That, Westlife, Five, Backstreet Boys en N*SYNC was het even stil, maar de boyband is terug. Ook in Nederland. B-Brave en MainStreet zijn momenteel de grootsten. Hoe verdient een boyband nog geld in een tijd waarin albums nauwelijks worden gekocht?

De doelgroep: gillende meisjes

One Direction lukt dat in ieder geval goed: ze behoren tot de best verdienende jonge sterren ter wereld. Uit de Sunday Times Rich List blijkt dat ze gezamenlijk een vermogen van zo’n 70 miljoen pond (bijna 90 miljoen euro) hebben.

En ook in Nederland lijkt de markt groot genoeg. B-Brave en MainStreet zijn jonger dan One Direction en hebben zo hun eigen doelgroep. Vooral meisjes van twaalf tot zestien voor B-Brave, zegt manager - en moeder - Natascha Sirach.

Dat levert een potentiële markt van bijna 500.000 meisjes op, 3 procent van de bevolking. Een markt die is gegroeid sinds 2010. Met ouders die het geld hebben om alles van de geliefde boyband voor hun dochters te kopen. Dat moet toch wat opbrengen?

De muziek: een middel ter promotie

Dat valt tegen, zegt Sirach. En ook manager Joachim Vermeulen Windsant van MainStreet’s New Skool Records zegt dat er weinig aan de muziek wordt verdiend, ondanks de uitverkochte zalen. Ze komen uit de kosten.

B-Brave, een boyband van vijf, werd vorig jaar derde bij talentenshow X-Factor en heeft een platencontract bij Sony Music Entertainment. MainStreet deed mee aan het Nationaal Junior Songfestival in 2012. Op 11 oktober komt het eerste album van B-Brave uit, kosten: 12 euro. In oktober verschijnt het tweede van MainStreet. Maar, zegt manager Sirach:

“Mensen denken vaak dat de jongens hier heel veel aan verdienen. Dat is helemaal niet zo. Ze moeten er echt plezier in hebben.”

Volgens Sirach is, zeker met deze jonge generatie als doelgroep, het probleem dat “mensen niet meer kopen”. In ieder geval de muziek niet. Juist deze meisjes kijken liever naar clips op YouTube, zegt Vermeulen Windsant. “Ze willen de jongens graag in beeld zien.” En dus daalt de verkoop. Sirach:

“Ze realiseren zich niet dat als ze via YouTube kijken in plaats van de muziek via bijvoorbeeld iTunes te downloaden, de band niet in de toplijsten komt en daarom niet op de radio.”

“Albums zijn een middel ter promotie geworden, en niet meer de belangrijkste inkomstenbron die het vroeger was”, zegt Vermeulen Windsant.

De optredens: voornaamste inkomstenbron

Voorlopig halen beide boybands hun voornaamste inkomsten uit optredens. Afgelopen weekend stonden ze op de Tina-dagen. En zeker in de zomermaanden was het druk met meerdere optredens per week.

Maar grote bedragen? Nee. Een ticket voor de show van dit weekend kostte 10 euro. Een klein deel bereikt de boys. Zo wil MainStreet alleen optreden met een live band, waar extra technici bij komen. En dat kost ook wat.

De merchandise: aardige extra

En de posters, armbandjes en lippenbalsem met gezichten en namen van de jongens dan?

Eelco Folkersma’s bedrijf Merchandise&Entertainment maakt de merchandise voor bands als MainStreet en B-Brave. Allebei verkopen goed, zegt hij. “De fans van deze leeftijd willen echt wat in handen hebben.” Dat ouders de merchandise graag voor de kinderen kopen, helpt. Maar er komt maar een klein deel terecht bij de jongens, zegt Sirach.

Dus nee, One Direction-taferelen ziet Vermeulen Windsant voorlopig niet voor zich. “Daar is Nederland te klein voor.” Nu is het vooral heel veel werken, en “niet superveel” verdienen.

Foto ANP