Autoriteit Consument & Markt beboet KPN wegens oneerlijke concurrentie

Foto ANP

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft KPN een boete opgelegd van 2,7 miljoen euro wegens oneerlijke concurrentie bij een doorschakeldienst voor de zakelijke markt. Het telecombedrijf heeft beroep aangetekend tegen de hoogte van de boete.

KPN is verplicht om concurrenten die gebruik maken van het KPN-netwerk van tevoren te informeren over welke diensten KPN gaat aanbieden aan haar eigen zakelijke klanten. De concurrent moet de kans krijgen hetzelfde soort aanbod te doen aan deze zakelijke klanten. Volgens ACM heeft KPN dit bij de doorschakeldienst *21 online niet gedaan.

De verplichting is sinds 2009 ingegaan. De zaak rond de doorschakeldienst stamt uit 2012. KPN herstelde vorig jaar de fout en bracht de ACM zelf op de hoogte van de situatie. Het telecombedrijf ontkent volgens ANP ook niet dat er fouten zijn gemaakt, maar vindt wel dat de boete niet in verhouding staat tot de overtreding.

KPN is in het verleden al vaker beboet voor dit soort overtredingen, zoals bij het aanbieden van breedbanddiensten op het glasvezel- en kopernetwerk en het niet gelijktijdig geven van tariefinformatie voor de aanbesteding van vaste telefonie voor grote overheidsorganisaties. Het telecomconcern stond om deze reden vanaf 2011 tot juli dit jaar onder verscherpt toezicht van de ACM. De zaak speelde dus tijdens de periode van verscherpt toezicht.