Ga jij nog niet op een e-bike naar je werk dan?

Foto ANP

De elektrische fiets is niet langer de fiets van senioren. De verkoop aan jongere doelgroepen stijgt sneller dan die aan vijftigplussers. Scholieren, starters en veertigers zien de e-bike als aantrekkelijk alternatief voor Vespa, auto en het openbaar vervoer. Dat blijkt uit onderzoeken van de Rabobank en van de fietsbrancheorganisatie.

In Nederland zijn 22,3 miljoen fietsen, waarvan zo’n een miljoen e-bikes. De regio Groningen-Assen ziet het als een ontlasting van het wegennet en openbaar vervoer. Komende maand begint een proef waarin 240 scholieren de e-bike een tijdje kunnen uitproberen op kosten van de regio.

Veel bedrijven introduceren regelingen voor e-bikes. Zo kunnen werknemers van het Martini Ziekenhuis in Groningen die verder dan zeven kilometer van het werk wonen, tot 1.500 euro van hun loon aftrekken voor de aanschaf van een e-bike en betalen zo minder belasting.

Tachtig werknemers van het ziekenhuis komen inmiddels op de e-bike, zegt directeur Hans Feenstra.

“Hoe meer mensen de auto laten staan, hoe beter het ziekenhuis bereikbaar blijft tijdens verbouwingen aan de ring om de stad. En het is nog duurzaam ook.”

Daarbovenop krijgen e-bikende forenzen nog eens 250 euro als hun werkgever aangesloten is bij het project Ga Slimmer Reizen& Werken van Groningen-Assen. Vierhonderd mensen maakten al gebruik van de subsidie.

Door het hele land strooien werkgevers en overheden met e-biketoelages. Enschedese buschauffeurs van vervoersbedrijf Connexxion krijgen vijf euro voor iedere dag dat ze per e-bike naar het werk komen. Wie een collega-chauffeur overhaalt om op dezelfde manier te forenzen, krijgt een euro extra. Medewerkers van de Erasmus Universiteit Rotterdam ontvangen tot 550 euro van het aankoopbedrag terug, die van SNS Reaal innen zeven euro per dag.

En dan zijn er nog gemeentes. Sittard-Geleen geeft kortingsvouchers tot 400 euro weg aan mensen met een baan. En de regio Arnhem-Nijmegen gaf 650 werkenden dertig procent korting op een elektrische fiets.

De high speed e-bike

Maar het kan ook zonder subsidie. Maas-Jan van Twillert (55) kocht zelf een e-bike voor zijn werk als elektricien. Een high speed e-bike, eentje van de nieuwe generatie. Stopt de gewone e-bike met trapondersteuning bij 25 kilometer per uur, deze gaat door tot 45 per uur (te koop vanaf 2.500 euro). Zo is Van Twillert vanuit Bunschoten op tijd bij zijn klanten.

“Ik fietste tien kilometer per jaar, nu 35 per dag. Dankzij die fiets ben ik weer gaan bewegen. En daar heeft mijn buikje ook profijt van.”

De high speed e-bike heeft de looks van een mountainbike. De snelheid van een Tour de Francerenner. Air van sportiviteit en duurzaamheid, ondanks de zware elektromotor die in het frame zit verstopt. Doelgroep: trendy mensen die wat te besteden hebben – al gauw 3.000 euro. Ondanks dat er volgens brancheorganisatie Bovag nog maar “enkele honderden” van zijn verkocht in Nederland, is de high speed e-bike here to stay. Er zijn al speciaalzaken op hippe plekken, zoals in het Westerpark in Amsterdam, naast de studio’s van De Wereld Draait Door.

En er komen steeds meer merken bij. Grace, het merk waar Van Twillert op rijdt, is nieuw in Nederland en presenteert zich half oktober op fietsbeurs BikeMotion in Utrecht. Traditionele fietsmerken als Cannondale, Trek en Cube komen daar ook met elektronische varianten van hun mountainbikes. Iedereen doet mee.

Tussen de auto’s of op het fietspad?

Maar passen de snelle e-bikes wel in het verkeer? Moeten ze tussen de auto’s of op het fietspad? Tot 2017 is de regel: op het fietspad, maar niet harder dan 25 per uur. Alternatief is om de e-bike te registeren als bromfiets. Dan mag hij op de rijbaan, maar is een brommerhelm verplicht. Ook dat is weer gevaarlijk, want automobilisten verwachten niet dat een fiets met 45 per uur komt aanracen. Kees Bakker van de Fietsersbond:

“In de huidige verkeerswetgeving is gewoon geen plek voor dit voertuig. Wij weten ook niet wat de regel moet zijn.”

Is een e-bike iets voor jou? Beantwoord deze drie vragen:

1. Bereken je reiskostenvergoeding

Stel je woont 20 kilometer van je werk. Veel werknemers krijgen van hun baas een vergoeding van 19 eurocent per kilometer. Die krijg je ook als je met de fiets gaat. Dat betekent dat je per maand ongeveer 167 euro reiskosten krijgt (22 dagen per maand x 40 km per dag x 0,19 euro per kilometer). In een jaar heb je al een e-bike van 1.670 euro bij elkaar gespaard.

2. Betaalt je baas een extra vergoeding?

Steeds meer bedrijven belonen e-bikende werknemers, vaak in samenwerking met de overheid. Soms krijg je flinke korting op de aankoopprijs. Als jij op de fiets komt, scheelt dat de werkgever parkeerplekken en komt het z’n duurzaamheidsplaatje ten goede. Fietsende werknemers zijn gemiddeld een dag per jaar minder ziek dan niet-fietsers, volgens onderzoek van TNO.

Fietsen naar je werk is gezond

3. Maak een lange testrit

Fietsen op een e-bike is anders. De snelheid ligt een stuk hoger. Dat is oppassen, met name in bochten. Probeer hem daarom eerst goed uit en kijk ook hoe lang de accu het volhoudt.