‘Zo werkt dat hier niet’, die gedachte weerhoudt ondernemers te innoveren

‘Uber lijkt me een beetje gebakken lucht. Ik merk er zelf niets van.’ ‘Apps ontwikkelen? Doen we niet aan.’ Een paar in het oog springende reacties van taxiondernemers op het succes van Uber (NRCQ, 18 sept.) Een mooi staaltje sectorblindheid. Dit is helaas een veelvoorkomende kwaal bij ondernemers: ze signaleren de trends en veranderingen in de wereld, behalve die binnen hun eigen sector. Kennis van zaken en jarenlange ervaring zorgen er voor dat kansen niet meer worden gezien. Met argumenten als ‘zo werkt dat niet in mijn sector’ worden nieuwe ontwikkelingen weggewuifd. Uit onderzoek voor het boek Ondernemen in 2020 blijkt dat veel ondernemers in de ontkennende fase blijven zitten tot het te laat is. Daarmee bieden zij kansen voor ondernemers van buiten de branche die met hun vernieuwende blik bestaande businessmodellen op hun kop zetten. Gelukkig zijn er ondernemers die intensieve samenwerkingsverbanden aangaan met andere bedrijven in de keten. Hiermee organiseren zij een gestructureerde toestroom aan vernieuwende ideeën. Als jurylid van de New Business Award van de Metaalunie heb ik veel ondernemers voorbij zien komen die deze juiste weg zijn ingeslagen. Zo is de winnaar van de award, het plaatwerkbedrijf Aldowa, gaan samenwerken met projectontwikkelaars en architecten. Het resultaat is de beprinte aluminium gevelbekleding die de Rotterdamse Markthal tot een kunstwerk maakt. Waar verschillende blikken samenkomen, wordt sectorblindheid bestreden.

, auteur Ondernemen in 2020