Ajax keert geen dividend uit

Ajax heeft vorig voetbalseizoen 16,6 miljoen euro winst geboekt, maar kiest er opnieuw voor om geen dividend uit te keren. In plaats daarvan zet de Amsterdamse club het geld weg als eigen vermogen, om de balans verder aan te sterken. Het eigen vermogen komt mede dankzij deze winst op 88 miljoen euro uit, tweederde van het balanstotaal. Dat is vrijdag bekendgemaakt. Al meer dan tien jaar laat de regerend landskampioen aandeelhouders niet meedelen in de winst. De omzet daalde licht, van 105,6 miljoen naar 103,8 miljoen. Ook voor het komende jaar verwacht Ajax een positief resultaat. Dat komt niet alleen door de deelname aan de Champions League, maar ook door de verkoop van Daley Blind, Siem de Jong en Kenneth Vermeer. De Vereniging van Effectenbezitters (VEB) hekelde vorig jaar al het zuinige beleid van Ajax voor de aandeelhouders. „Ajax lijkt op een beursgenoteerde spaarpot”, aldus de VEB vorig jaar. (Novum/NRC)