Camiel Eurlings laat het liever aan de Fransen over

Typische transfers of bonje in de boardroom, gesuikerde bonussen of verbroken beloftes? De jongste avonturen in de nieuwe firma.

Camiel Eurlings heeft vele talenten. Eén daarvan is onzichtbaar zijn als het misgaat.

De pilotenstaking bij Air France-KLM duurt nu bijna twee weken. Het bedrijf is lamgelegd. Een oplossing van het conflict is niet in zicht. Alexandre de Juniac, bestuursvoorzitter van de Air France-KLM Groep, en Frédéric Gagey, president-directeur van Air France, zijn dagelijks in het nieuws.

Dat geldt niet voor Gageys Nederlandse evenknie, de president-directeur van KLM. Camiel Eurlings heeft zich, afgezien van een paar zinnen in De Telegraaf, nog nergens over het conflict uitgesproken. Eurlings zei in die krant dat het hier om een Franse kwestie gaat, een frase die dagelijks door zijn voorlichters wordt herhaald.

KLM-werknemers spreken zich wel uit over het conflict. Begrijpelijk: Air France moge een andere maatschappij zijn, het gaat om één bedrijf, met één financiële huishouding. Hoe lang kan Eurlings volhouden dat deze ‘Franse kwestie’ KLM niet raakt?

Eurlings afzijdigheid doet denken aan de ramp met de MH17. Die vlucht had nóg een vluchtnummer: KL4103. KLM en Malaysia Airlines deden aan code sharing: beide maatschappijen boden de stoelen aan, ter versterking van beider netwerk. Malaysia Airlines voerde de vlucht uit, maar KLM was betrokken. Bij de persconferenties ontbrak Eurlings, KLM bleef in de media goeddeels buiten beeld.

Eurlings mijdt de media niet. Hij maakt keuzes. Vorige week opende hij een tentoonstelling over 95 jaar KLM. Afgelopen zondag nam hij deel aan de Dam tot Damloop (tijd: 1.15.12). Op 7 oktober onthult hij het 95ste Delftsblauwe KLM-huisje.