Jij zorgt dat elke klant ‘ik wil Bolletje!’ blijft roepen

Foto ANP

Interessante vacature? Lees hier waarom je wel (of niet) wilt solliciteren op deze functie.

Functie: Operations Manager
Bedrijf: Bolletje
Wat valt op aan de vacature: “De cultuur van de organisatie kenmerkt zich als informeel, hard werken, down-to-earth en dynamisch”

Wat doe je dan eigenlijk?

Zorgen dat de duizenden kilo’s Bolletje beschuit, knäckebröd en koek - dagelijks gebakken in Almelo en Heerde - in de supermarktschappen komen te liggen. Op tijd. Je overziet het hele proces, zegt hoofd p&o Giovanni Kruit. Van de grondstoffen die worden aangeleverd, tot de productie en de distributie. Om mee te beginnen.

Want je bent ook strategisch bezig. Kruit: “Wat gebeurt er in de markt? Bij de consumenten?” Wil Bolletje een nieuwe koek introduceren, dan brengt dat de nodige veranderingen in de productielijn met zich mee. Aan jou de taak daar leiding aan te geven. Onder andere door vijf mensen direct aan te sturen, en indirect nog zo’n 250.

“Je werkt van hoog naar laag”, zegt Kruit. Het ene moment zit je met het managementteam rond de tafel, het andere moment loop je door de bakkerijen. Want, zo zegt hij, contact met de werkvloer is essentieel.

“Je kunt wel machines neerzetten, maar zonder de mensen om ze te laten draaien, heb je er niets aan.”

Wat verdient dat?

Rond de 110.000 bruto op jaarbasis. Plus “de nodige secundaire voorwaarden”, waaronder een lease-auto. En, natuurlijk, zo veel Bolletje-beschuit of Knäckebröd als je wilt.

Waarom zoeken ze iemand?

Degene die de functie momenteel vervult, is een interim. Kruit: “We zijn op zoek naar een vaste invulling.”

Wat voor collega moet je zijn?

Eén die houdt van afwisseling. De naam van de sector waarbinnen Bolletje opereert, zegt het eigenlijk al: Fast Moving Consumer Goods. “We zijn continu aan het innoveren”, zegt Kruit.

“Soms willen we binnen een half jaar een nieuw product presenteren, terwijl de capaciteit daarvoor nog ontbreekt. Dat vergt de nodige flexibiliteit.”

Iemand met een natuurlijk overwicht, bovendien. Strategisch inzicht. En, als het even kan, met wat van die Twentse nuchterheid. Bij Bolletje zijn ze niet bepaald van het kille zakelijke.

Waarom wil je hier wel/niet werken?

Het werd uitgeroepen tot reclameslogan van de eeuw: “Ik wil Bolletje!” Verzonnen in de jaren vijftig en sindsdien blijven hangen. Niet te moeilijk, lekker nuchter. Een beetje zoals Bolletje zelf.

Tot vorig jaar was Bolletje een oer-Hollandse familiebedrijf uit Almelo. Bij gebrek aan opvolgers zijn de bakkerijen onlangs na ruim 140 jaar overgenomen door het Duitse Borggreve, ook al een familiebedrijf dat in de beschuiten zit. Voor de vijfhonderd werknemers is sindsdien weinig veranderd, zegt Kruit. Bolletje opereert nog altijd zelfstandig als een van de grootsten op de Nederlandse beschuitmarkt.

“Onze mensen zijn trots om voor een merk als Bolletje te werken”, zegt Kruit. En zo is het maar net. Een Randstedeling zal alleen wel een verhuizing moeten overwegen. Want dagelijks van Amsterdam naar het Twentse tukkerland, dat is een flinke reis.